Mióta a közelebbi-távolabbi ismerőseim szembesültek a filmes érdeklődésem komolyságával, egyre-másra bombáznak a legőrültebb mozis kérdésekkel. Különösen nehéz elosztani azokat a tévképzeteket, melyek szerint egy filmkritikus fejében ott lenne egy hosszú lista világ legjobb mozgóképeivel, ahogyan az sem vehető komolyan, hogy egy mozitörténetben jártas egyén csalhatatlanul képes lehet a kérdező ízlésének és aktuális kedvének megfelelő filmet ajánlani. Ennek tetejében ott a kanonizálás örök dilemmája is, ami a közösségi neteléssel egy eddig még soha nem látott listaőrületben csúcsosodik ki: ma már nincs olyan egyéni ízlés vagy szempont, amely mentén ne találnánk legjobb/legrosszabb felsorolásokat. E fenti megfontolásokat végiggondolva sajátos kísérletre szántam el magam. A következőkben megpróbálok összeállítani egy hangsúlyozottan tömör filmtörténeti bevezetőt, amely elsősorban azoknak nyújthat segítséget, akik szeretnének megismerkedni egy adott korszak alapműveivel, de nem tudják, hogyan fogjanak hozzá.
Az önként magamra választott/kényszerített szabályrendszer a következő:
-Nem filmtörténeti korszakonként, hanem évtizedenként fogok válogatni, ami alól egyedüli kivételt csak a kezdeti időszak képez, melyet egységesen a "némafilmek" címke alá sorolok. Az efféle felosztás már önmagában is érdekes probléma elé állít, hiszen a mozi történetének trendjei és jól lehatárolható korszakai természetesen nem követik az évtizedek határait - e módszerrel azonban a lehető legáttekinthetőbb és legegyértelműbb korszakolás jön létre, amelynek követéséhez semmiféle előzetes filmes ismeret nem szükségeltetik.
-A szakaszhatárok egyszerű kijelölése után tüntetőleg csak és kizárólag öt filmet fogok választani. Ez igen kevés, és nem is alkalmas egy évtized reprezentációjára, ám ezáltal egy rövid listát kapunk, amely pillanatképként mutatja be az adott időszakot, és kiváló kezdőlökést jelenthet annak, aki csak most ismerkedik a régebbi filmekkel.
-Az öt film kiválasztásának legfontosabb szempontja, hogy mennyiben határozta meg az adott korban a moziról, "a" filmről kialakuló képet, illetve mennyiben illett bele a legfontosabb, uralkodó trendekbe. Az így összeírt alkotások ezért nem a legjobb, legfontosabb, legművészibb stb. filmek, hanem azok, amelyek kulcsként nyitják az évtized filmtermését. Öt művet e módszerrel kiemelni nyilvánvalóan provokáció is...fontos, ami felkerül, de az talán még fontosabb, ami nem.
-A szűkös választás miatt mindenhol meg fogok még említeni három filmet, mely nem fért fel a főtáblára, de muszáj megemlíteni. Ezzel nem nyolcra emelkedik a szám, hanem a további szempontokat villantja fel. Minden blokk végén ott virít majd az én titkos favoritom: ezek a filmek abszolút szubjektíven mutatják, szerintem mi volt abban az évtizedben az igazi esszencia.
-Csak olyan filmeket választok, melyek könnyen befogadható és a mai napig szórakoztató alkotások. Hiába fontos egy filmes mozgalom, hiába alkottak fantasztikusat egyes rendezők, kíméletlenül lemaradnak, ha nem eléggé populárisak. Ez a lista elsősorban a szórakoztató mozi krónikájába vezet be minket, ami nyilvánvalóan markánsan eltér a lexikonok filmtörténetétől.
Nemcsak az így összeálló lista, de már maga a válogatás is nagyon tanulságos. A sajátos szabályrendszer miatt természetesen iszonyú túlsúlyba kerül Hollywood, miközben a világtörténelem és a mozi sajátos kapcsolatai, a filmipar problémái is kirajzolódnak. Vannak olyan évtizedek, mikor szinte lehetetlen a megfelelő választás, míg máskor szinte egyértelműen adódnak a művek. E magamnak kreált filmes feladvány épp ezért rendkívül szórakoztató és érdekes elfoglaltság, de talán gondolatébresztő, provokatív vitairat is egyben. Remélem mindezt más is átérzi majd!