A hatvanas-hetvenes évek fordulójára a korábban bármikor bevethető receptek és megoldások kifulladni látszattak az olasz vadnyugaton, az alkotók így új ötletekkel, színekkel és műfajokkal gazdagították a spagettiwesterneket. A Django the bastard komolyabb húzónevek nélkül, egészen alacsony költségvetésből készült, ám Sergio Garrone rendező és főhős bőrébe bújó Anthony Steffen remekül ráéreztek a csendes bosszúállókat körüllengő misztikus aura örök lehetőségeire. Minimalista remekművük nemcsak a Django-mitológia fontos darabja, de a horror és a western keresztezésének rendkívül stílusos, takarékos és kimondottan tetszetős iskolapéldája.
Garrone és Steffen közösen jegyzik a forgatókönyvet, mely nagyban támaszkodik a híres figura háttértörténetére és ikonikus kelléktárára. Egy rafinált természetfeletti csavarral azonban sikerül egyszerre felfrissíteni és elmélyíteni az ismerős bosszútörténetet. Az elhagyott városba érkező ex-katona az egykori feletteseivel számol le, névvel ellátott kereszteket szúrva le az egykori árulók ablakai elé. Az alkotók legnagyobb dobása, hogy végig kétségek között tartják a nézőt. A főszereplőt hol kísértő szellemként, hol hús-vér emberként ábrázolják, végig lebegtetve, vajon a bűnös lelkiismeret vagy a valóban visszatért Django vadászik-e a bűnösökre.
A sötét, borongós képek, a zöldellő, párás környezet a gótikus horrorokat idézi, a múlt árnyaival küzdő, kíméletlen antihős azonban a néma westernhősök példáját követi. A Django the bastard különleges hangulatát a film vibráló kettősségei adják. A figurák elnagyoltak, a sztori végtelenül egyszerű, a western szabályainak ellentmondó megoldások azonban egészen más megvilágításba helyezik a használt paneleket. Anthony Steffen sztoikus, eszköztelen alakítása tökéletes, lassú mozgása Henry Fonda macskaszerű járását idézi. A földöntúli hős minden lépése feszültséggel teli: az ismerős alkotóelemek mesteri variálásával a bosszú véres angyala csap le az ellenfeleire. A Django the bastard egy misztikus, figyelemreméltó, okos Django-variáció, azaz egy lappangó műfaji remeklés.