Nikita Mihalkov testvére, Andrey Konchalovskiy igen érdekes filmes karrierrel büszkélkedhet, hiszen a nívós Csehov-megfilmesítésektől és nemzetközi fesztiválsikerektől egyenes út vezetett a hollywoodi akciófilm sűrűjébe. Akkoriban még állt a Szovjetunió, az orosz rendező mégis egészen a Tango és Cash dirigálásáig vitte, majd a műfaj hanyatlásával párhuzamosan visszatért a gyökerekhez és hazájában olyan bizarr produkciókat forgatott, mint az Őrültek háza, melyre e sorok írója elsősorban Bryan Adams sokkoló feltűnése miatt emlékszik. Annak idején Konchalovskiy egy tipikus háborús-romantikus opusszal (Mária szerelmei) váltotta meg a jegyét az újvilágba, hogy aztán 1985-ben az akkoriban csúcsra érő cég, az ikonikus Golan-Globus számára rendezzen. A Szökevényvonat markánsan magán viseli a bevételorientál produceri szemlélet és az erős szerzői invenciók kettősségét, mely ez esetben szerencsére a mű előnyére válik. Kétértelmű helyszínek, lírai párbeszédek és egy erősen metaforisztikus történet keverednek el a menetrendszerűen érkező, látványos és/vagy férfias jelenetekkel.
Börtönviselt hősünk igazi túlélő, akit a szadista börtönigazgató sem képes megtörni. A rutinos rab egy fiatal társával megszökik a pokolból, ám a véletlen folytán egy elszabadult vonatra száll. Spielberg Párbaja és a Bilincs és mosoly találkozik itt a férfias vadonfilmek és a túlélő-katasztrófamozik világával - mindez Akira Kurosawa ötlete nyomán. A megállíthatalan, egyre gyorsuló vonat, a fogyatkozó pálya nemcsak drámai mozgatórugóként, de fontos szimbólumként is működik. Az ember és a gép küzdelme mellett a szabadság és a rabság, a sorsunk irányítása és a passzív sodródás motívumai ütköznek. Konchalovskiy szépen vezényli a filmet, költői képeket varázsol elénk, végig fenntartja a feszültséget és csak a végén csúszik be némi felesleges szájbarágás. A színészek jók (Jon Voight és Eric Roberts (!) is Oscar-jelölést kapott), a havas-fagyos akciók rendben vannak és a döccenők is feledésbe merülnek, mikor a fináléra minden összeáll. Erős, brutális, hatásos.