Éppen két napja pótoltam be az idei év egyik legnagyobb kereskedelmi sikerét,a főszerepet alakító Paul Walker sokkoló halálhíre azonban szomorú aktualitást ad a Halálos iramban 6 gyors elemzésének. A színész ráadásul autóbalesetben vesztette életét: sors kegyetlen iróniája, hogy a száguldás vitte el, pont az, aminek a hírnevét is köszönhette. A kirobbanóan népszerű széria hetedik részét egyébként már forgatják, a baleset után kérdéses, vajon mi lesz a mű sorsa. A filmfolyamban a vékony, jóképű vagány Walker tökéletesen ellenpontozta Vin Diesel masszív alakját: az újabb szereplők, a látványos trükkök és attrakciók a kettejük közötti összhang nélkül nem működhetnének ilyen olajozottan (lásd a jóval gyengébb második és harmadik részt).
A Halálos iramban 6 esszenciális összefoglalása annak, milyennek kell lennie ma egy gyors és hatásos akciófilmnek. Bár a kritika felénk látványosan mellőzte ezt a mozit és világszerte sokan olcsó vásári gagyiként tekintenek rá, nem szabad elfelejteni, hogy a bő évtized alatt készült hat film egyike sem hozott kétszáz milliónál (!) kevesebbet. Sőt, a hatodik részre többen váltottak jegyet, mint az ötödikre, amely korábban a sorozat legnépszerűbb felvonása volt. A jelenleg az idei amerikai bevételi lista hetedik helyén tartózkodó mozi komoly blockbustereket (Star Trek, Wold War Z) utasít maga mögé - erre pedig nem lehet egyszerűen legyinteni, vagy a kocsik-nők-izmok szentháromságára fogni.
Ütős egysorosok, kőkemény beszólások és férfias nézések töltik ki a valóban elképesztő száguldások közötti hézagokat, miközben a figurák megmentik a barátokat, elnyerik a nők kegyeit és leszámolnak a rosszakkal. A film morális kódjai (“család az első”, “ahogy vezetsz, olyan ember vagy”) átláthatóak, a dramaturgia nyílegyenes, a számítógépes trükkök helyett a kaszkadőrök teljesítményére kerül a hangsúly. Miközben a nagy marketingkampánnyal megtámogatott blockbusterek túlgondoltak és kínosan próbálnak minden igénynek megfelelni, ez a film nem próbál többnek látszani annál, mint ami. Az óriási költségvetéssel készült versenytársak roskadoznak a steril CGI és a fotórealisztikus fizikai hitelesség súlya alatt, itt gyönyörű autókkal és tankkal zúznak az autópályán, óriásrepülőt csáklyáznak és úgy ugrálnak a száguldó járművek között, mintha valami gumiaszfaltos játszótéren lennének.
Hamisítatlan örömjáték ez, ahol a történetben tátongó lyukak és narratív melléfogások senkit nem zavarnak, hisz mindenki tudja, hogy csak az adrenalinban tocsogó attrakciókat kell csak összefűzni. Van rablás, csúcstechnika és a múlt is kísért, az írókra mégsem haragszunk, hisz amit összeraknak, az a célnak tökéletesen megfelel. A színészek egydimenziós jellemeket alakítanak és a lazaságon kívül szerencsére mást nem is akarnak, így nem erőlködnek. Amikor az óriási dán testépítő (Kim Kold) és Dwayne “Szikla” Johnson egymást püfölik, ott bizony nincs helye az aprólékos alakításnak, de a száguldás közben kinek is hiányzik a method acting? A Halálos iramban 6 hamisítatlan látványmozi, az alkotók pontosan tudják, miben jók és miben nem. A film az önmaga állította szabályokat követi és egyetlen célt követ, vagyis szórakoztat. Paul Walker kisugárzása, csibészes mosolya nagyon fontos volt az összhatás szempontjából - nagy kérdés, mire mennek nélküle az alkotók. Nyugodjék békében!