A múltkorában már írogattam e helyütt az apokaliptikus-autós szubzsánerről, de azt talán a rajongókon és a beavatottakon kívül mégiscsak kevesen tudják, hogy az olasz filmgyártásnak is volt egy olyan (egyéként erősen hanyatló) időszaka, amikor épp ezen alműfaj sorozatgyártására állt…roncsautók és motoros bandák róják a nukleáris sivatagot (a Dél-Olasz hegyeket) és a megmaradt emberiség utolsó reménye egy magányos hős. No, hát e letűnt, dicső korszak egyik VHS-kultikus darabja és zászlóshajója pontosan mai témánk, a Halálhozó 3000 volt, első körben szeretnék megkérni mindenkit, hogy ízlelgesse egy picit magát a címet…szerintem ennél jobban nem is nagyon lehet kitalálni.
Nekem amúgy a szívem csücske az efféle olasz kopírozás…a taljánok filmgyártása ugyanis egyszerre szabadított a világra olyan csodákat, mint a neorealizmus vagy Fellini, de olyanokat is, mint a sorozatgyártott westernek, giallók, horrorok, ál-snuffok, rendőr- és apokautós-filmek megszámlálhatatlan tömege. Ezen ipari alkotások aztán nagyrészt lopott receptek alapján, alacsony költségvetéssel készültek és az alkotók is pont emiatt garázdálkodhattak viszonylag szabadabban, így aztán a sok kacat között néhány igazán különleges drágakő is csillog (a jó rendező szarból is tud várat építeni)…de a kopírfilmek nagy többsége ma már mégiscsak a jól megérdemelt helyén van…elfeledve a süllyesztőben.
A Halálhozó 3000 sajnos nem fényesen ragyogó kincs, mégsem érdemes a feledésre, ugyanis reprezentációs célokra kiválóan alkalmas: elénk varázsol egy olyan korszakot, mikor szimpatikus olasz zugfilmeseink a fennmaradás érdekében a Mad Max receptúrájával próbálkoztak…tegyük hozzá, igen vékonyka sikerrel. A történet természetesen az ismert „atomháború-káosz-víz és benzinhiány” témakörében mozog, hősünk (az olasz Mel Gibson) egy önző, de azért melegszívű kópé, aki végül übermájer autója segítségével segít a kiválasztott kisfiúnak (aki amúgy egy biorobot) leszámolni a gonosz autós/motoros bandával…a kérdés persze az, vajh a Föld megmenekülhet-e?!
Nem hinném, hogy a fentiek után az alkotással kapcsolatban lenne még kérdés…férfias tuningautós-harcolós témában mozgunk tehát, a film húsát itt tényleg az négyütemű összecsapások jelentik, a többi maszlag csak az ezek közötti időt tölti ki. A fő ínyencséget amúgy a "Őrült Bill" nevű gonosz jelenti, akinek a „gyerünk, a kurva anyátokat” visszatérő jelmondata engem teljesen megőrölt és tényleg a szívembe zártam azt a pár embert, aki az efféle mocskokat legyártotta…
"?/10"