A modern akciófilm szülőszobájában Bond és Bullitt mellett ott bábáskodott az összeszorított ajkú Piszkos Harry is - ám ha az ő közvetlen felmenőit keressük, akkor a kérlelhetetlen gengszterek és westernhősök mellett legélesebben talán az arizonai Coogan alakja bontakozik ki előttünk. Don Siegel és Clint Eastwood első közös munkája ugyan még nem sorolható be egyértelműen az épp ekkoriban megszülető zsáner keretei közé, de a jellemek és a konfliktusok már félreismerhetetlenül Callahan nyomozó kalandjait előlegezik meg. A vidéki Arizonából a romlott és koszos New Yorkba utazó Coogan nem szeretne mást, csak elszállítani egy foglyot a tárgyalásra. Míg a kiégett nagyvárosi rendőrök a bürokratikus szabályokkal takaróznak, a bűnözők pedig kihasználják a rendszer kiskapuit, addig az Eastwood alakította tökös cowboy elcsábít egy nőt, átzúz a városon és egy bulldog szívósságával üldözi a szökött elítéltet. Bár itt még nem a bunyókon és az üldözéseken, hanem elsősorban a dumákon, a jellemeken van a hangsúly, a szótlan, kőkemény zsaru, a saját posványában dagolyázó metropolisz és az előírásokra fittyet hányó, saját morális törvényeit követő hős már egyértelműen a hetvenes évek bűnfilmjei felé mutat. A Coogan blöffje ennyiben tehát zsánertörténeti érdekesség, de Eastwood játéka, a bűnös város ábrázolása és néhány jól sikerült jelente miatt bátran ajánlható önmagában is.
Az akciófilmek nyomában: Coogan blöffje
2013.05.07. 14:34 | Huber Zoltán | Szólj hozzá!
Címkék: clint eastwood
A bejegyzés trackback címe:
https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr45235048
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.