Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Bombák földjén - The hurt locker

2010.02.11. 15:44 | Huber Zoltán | 5 komment

Képzeljünk el egy olyan drogprevenciós filmet, amely villogó "drog nagyon rossz" felirattal nyitna, majd másfél órán keresztül belőtt/betépett egyéneket mutatna, akik láthatóan nemcsak jól mulatnak, de nagyon király csávók is; a végefőcím előtt viszont újra felvillanna, a drog mégiscsak nagyon rossz és csúnya dolog!
Hatásos lenne, nem igaz?

A bombák földjén pontosan ezt a manővert hajtja végre és ez esetben a drog-hasonlat is helytálló, hisz a film fő üzenete szerint a háború igazi kemény drog. Ez önmagában rendben is lenne, az viszont már kevésbé, hogy ezt hatásvadász eszközökkel próbálja szó szerint is a szánkba rágni. Mindez talán még megbocsátható is lehetne, az viszont már semmiképp, hogy e háborús mozi szerint minden mellékhatása ellenére ez a bizonyos drog mégiscsak nagy királyság!

Filmünk hőse is rákapott a háború-drogra, Will ugyanis egy olyan adrenalin-junkie amerikai katona, aki mindenféle bombákat hatástalanít Bagdad utcáin. Az állandó életveszély így súlyos függősséggé alakul nála, leszokni erről már soha nem tud, így válik a civil életre teljesen alkalmatlanná. Ennek ellenére (vagy épp ezért) Will azonban kiváló katona, aki ugyani veszélyezteti társai életét (tippeket kérek, van-e fekete a három fős csapatban?), de mégiscsak rendet tesz a koszvadt iraki pokolban - függősége így válik tulajdonképp áldozattá a háború oltárán. A történet tulajdonképp tényleg ennyi, a bevetés-lelkizés-bevetés tengely mentén próbál egyszerre akciófilm és háborús dráma lenni - kevés sikerrel.

A Bombák földjén akciófilmnek ugyanis nem több, mint az Időzített bomba című B-klasszikus jelenkorra igazított remakeje. Ne mondja már nekem senki, hogy a XXI. század hajnalán az amerikai hadsereg még mindig kézzel és drótvágóval esik neki a bombáknak, ráadásul úgy, hogy gyermekek és anyák nézik mindezt a környező épületek ablakaiból - a bomba hatósugarán belül. Hősünk ráadsul ön- és közveszélyes macsó, nagy meglepetésünkre azonban ismét nem akad egy felettese sem, aki tenne ez ellen...ki érti ezt?!
A rendező hölgy (!) ráadásul mindenezt megpróbálja trendi dokumentarista-kézikamerás eszközökkel hitelesíteni, amely azt a kellemetlen érzésünket erősíti, hogy a film túl komolyan akarja venni magát. Erre még egy lapáttal rátesz azzal a bizonyos nagy üzenettel, amit mindenképp célba akar juttatni: a katona sajnos lelki nyomorék lesz a kegyetlen öldöklésben.
Igen, ezt ismerjük, de az alkotók nem tudják a háború perverz logikáját megmutatni nekünk, a drámai szál ugyanis nagyon mesterkélt. A lelkizés ezzel súlytalanná válik, a tökös bevetésekkel viszont a film mégiscsak a harcokat legitimálja.

Nem akarok abba belemenni, hogyan lehet egyáltalán bármilyen háború igazságos, de azt még nagyjából tudomásul veszem, Kathryn Bigelow miért akar érvelni az iraki harcok jogossága mellett. Tetszik, nem tetszik, országa mégiscsak háborúban áll, kell hát a biztatás, ezért úgy hirdeti az amerikai nemzet nagyságát, hogy kiáll távolban harcoló fiai mellett. Természetesen lefutjuk a kötelező köröket: az amerikai katona azért a námbörvan, mert laza, önfejű és tökös; de ami a fő, mindig helyén a szíve (ez akkora filmes toposz, hogy már nem is fér a vászonra). Ez a fajta filmes maszturbáció mindig kell Amerikának, ettől már ki se nyílik a bicska a zsebemben...
Értem én, hogy meg kell veregetni a sivatagban harcolók és az otthonmaradt nemzet vállát, különben a hazatérő veteránok egytől-egyik rambóként fognak kisvárosokat feldúlni - de a film ezt szolgáló eszköztára sajnos túlmegy azon a bizonyos tűréshatáron. Az még valahogy lement a torkomon, hogy Bagdadot poros-romos putriként ábrázolja, de az már igenis súlyos probléma, hogy az iraki civil lakosság minden tagját potenciális merénylőnek állítja be. Mocskos kétszínű bagázs lakja ugyanis ezt a koszos romhalmazt, itt gyerekeket koncolnak fel és a mosoly mellé a hátadba állítják a kebabvágó-kést. Mindezt direktben bemutatja nekünk a film: aki közeledni próbál ehhez az iraki hordához, annak bizony kampó! Mégis mi ez, ha nem rasszizmus?

Az egysíkúsítással persze rögtön indokolttá válik az iraki háború, hisz a perzsa országnak így égető szüksége van arra, hogy a nagy amerikai testvér rendet tegyen végre. Ezzel azonban a háború-drog tézis újabb (és ezúttal halálos) sebet kap, hiszen főhősünk függősége heroikus áldozattá válik, amit az egyszeri amerikai katona hoz a hazáért és végeredményben a gyerekkoncoló perzsákért is. Ez pedig már nem a háború jogossága melletti érvelés, hanem kőkemény propaganda!

A film mentségére legyen mondva, természetesen nem fogalmaz ilyen direkten. Megpróbál ugyanis végig realista és elfogulatlan lenni - ezt húzzák alá a dokumentarista eszközök. A probléma azonban azzal van, hogy mégiscsak akciófilmről beszélünk. A katonák így óhatatlanul vonzónak látszanak, olyan szavakat recsegnek a rádióba, hogy "rockandroll, cowboy meg hotshit" - a bevetések után meg piálással engedik ki a gőzt. A rendező ezt fokozandó nem tud ellenállni a robbanások szuperlassításának, csodálja a fegyverek nagy lőtávolságát és a bajtársiasságot. Ezzel azonban hiteltelenné válik annak bemutatása, hogy ezek az emberek pár bevetés után tényleg lelki roncsokká válnak.

A törekvés azonban kétség kívül erre irányul, a Bombák földje így egyszerre próbál patrióta akciófilm és komoly háborús dráma lenni. Ezt a szándékot pedig úgy tűnik, nagyon díjazzák az Egyesült Államokban, hisz az eddigi díjeső melllett a filmet 9 (!) Oscarra jelölték. Talán nem nehéz az eddigiekből kitalálni, mi áll ennek hátterében...a kedves olvasó ezek után talán elhiszi nekem, szó sincs itt ekkora remekműről. A mi európai gyomrunk ugyanis a háború efajta mesterkélt, fekete-fehér megfogalmazását egyszerűen nem veszi be!

Vannak azonban a filmnek erényei is. A főszereplő Jeremy Renner nagyszerű alakítása mellett dicséretes, hogy a film végeredményben mégiscsak realitásra törekszik és nem a felszínen hatásvadász (csak egy réteggel lentebb...de már ez is valami). Az amerikai hadsereg fényezése mellett ugyanis kitér annak mellékhatásaira is, ez pedig mindenképp haladás a Top Gun-féle nyílt toborzáshoz képest. Ez azonban nem feltétlen a film hozadéka, 1986-hoz képest ugyanis mi, mozinézők lettünk okosabbak és már nem szopjuk be a Tom Cruise-Ray Ban papírfigurák nyílt nyálazását (a youtube korában ugyan ki hinné el, valóban annyira jó móka katonáskodni???)
Aki tehát napjainkban akar toborzó filmet forgatni, kénytelen felsorolni a kockázatokat és mellékhatásokat is...az alkotók pontosan ilyen filmet hoztak össze!

A Bombák földjén fő problémája, hogy sokkal többnek akarja magát mutatni, mint ami valójában. Bármennyire is az okos és drámai patriótafilm látszatát akarja kelteni, mégsem több egy bántóan egysíkú és mesterkélten tanítani akaró, szörnyen túlértékelt háborús akciófilmnél!

"Értékelés: 3/10 - ennyire nem rossz, de büntetés jár a sok idegesítő vonás miatt "

Címkék: amerika iraki háború the hurt locker bombák földjén

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr311748828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Va' pensiero 2012.07.13. 23:02:08

Irakban nem élnek perzsák, azok Iránban vannak.

Huber Zoltán 2012.07.14. 15:24:18

@Va' pensiero: milyen igaz! kösz...javítva!

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.08.16. 13:13:23

Túlnyomórészt mélyen igaz szavak ezek.

scorsesefan 2013.01.18. 11:10:58

Akartam írni valamit, de egyszerűen gyökeresen eltérő következtetéseket vontunk le a filmből. Több mindenben tudok igazat adni (az irakiak ábrázolása például), viszont a patrióta rigmusok rám korántsem voltak ennyire hatással, legalábbis én biztos nem sietnék jelentkezni a háborúba. A film végén a sétáló, lényegében elveszett Renner ezt az érzetemet erősítette.
Nem mondanám mesterműnek, de nekem ez még mindig egy jó film.

Huber Zoltán 2013.01.18. 11:40:18

@scorsesefan: ma már biztosan visszafogottabban fogalmaznám meg a dolgot, de nekem alapvető bajom van Hollywood azon módszerével, amikor túlesztétizál egy olyan dolgot, ami ellen alapvetően tiltakozni akar. Ha ugyanis a látvány kellemes, a feszültség nagy és a néző élvezi, amit lát, akkor nem biztos, hogy átjön a szándék. Renner elveszett, de egy szintel lentebb meg "cool csávó"...és ez nekem ellentmondás.
süti beállítások módosítása