Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Mi a baj a 80-as évek filmjeivel?

2010.03.03. 15:24 | Huber Zoltán | 27 komment

A múltkorában nagy vihart kavartam azzal a meglátásommal, hogy a nyolcvanas évek sajátos mélypontot képvisel a közízlés történelmében. Nosztalgia ide vagy oda, szerintem igenis örüljünk, hogy vége lett és bár a kilencvenes/kétezres évek sem állnak sokkal jobban, az igénytelenséget mára mégis ügyesebben leplezik, ergo nem vagyok egyedül abbéli meglátásommal, hogy ami abban az átkos 80-as évtizedben volt, az bizony nem volt fenékig tejfel. Természetesen nem állítom, hogy akkoriban nem születtek remekművek és nem voltak jó dolgok is, de koncentráljunk most mégis a fő trendekre és vizsgáljuk meg, mi és hogyan romolhatott el akkor és mivel a filmekhez értek, ezen keresztül merüljünk a gagyi bugyraiba. - ugyanis ha máshol nem is, de a filmben egyértelműen ez az évtized szülte azt a fajta közízlést, melyet mind a mai napig nyögünk (vagy élvezünk, nézőpont kérdése). Miért alakult így? A kérdés természetesen rendkívül összetett, így önkényesen fogom kikapni azokat a kardinális motívumokat, ami miatt perverzen borzongatóak a korszak emblematikus hollywoodi alkotásai.

A nagy illúzió vége

Lerágott csont, de a hatvans-hetvenes évtized kétségkívül nagy ferfordulást hozott a világban, főleg Amerika társadalma bolydult fel, mely aztán átszivárgott az élet minden területére. Lehet utálni az akkori divatot/zenét/filmeket, egy dolog azonban biztos: a társadalmi mozgással együtt hihetetlen kreatív energiák szabadultak fel. Ha csak a hollywoodi filmet nézzük, a hetvenes évek igazi aranykor volt, hisz győzött Új-Hollywood és elsöpörve a megmerevedett struktúrákat olyan filmes kifejezésmódok és témák kerülhettek a mainstream mozikba, amelyhez fogható vérfrissítés azóta nagyon ritkán történik.

Az most messzire vezetne, 1980-ra mi a fene történt - az azonban tény, hogy ezek a korábbi kreatív, kicsapongó energiák a konszolidálódó társadalmmal együtt eltűntek/kifáradtak és a "zűrzavar" helyére a nyolcvanas években egyfajta visszarendeződés következett be. A korábbi filmes lázadók is betagozódtak a rendszerbe és élvezték annak gyülömcseit (vagy messzire kerütek a mainstream filmtől). Hollywood az évtized elejére szinte teljesen a nagytőke irányítása alá került, eltűntek a régi filmcézárok és a döntéseket szigorúan pénzügyi alapon hozták meg. No és persze jött Reagan is, de erről később!

Jött tehát a nagyvállalati szemlélet, a tőke pedig a filmbe is csak befektet, nincsenek nagyon esztétikai szempontok - így az új stúdióvezetők átfésülték a régi sikereket, keresve a tuti receptet, mégis hogyan lehet szinte biztosan kaszálni. Ezzel megjelentek a piaci szegmentációs technikák (kinek, mikor, hogy csináljunk filmet) és a klisékből épülő, "biztosra" menő forgatókönyvek - a korábbi kreativitás pedig teljesen a háttérbe szorult. Az évtized derekára így megszületett a telivér blockbuster!

Svájcinéger és Szilveszteri Szalonna

Reagan reglánása szorosan összefügg a fenti folyamatokkal. Elnökünk fő feladatának a rendcsinálást és Amerika megtépázott önbizalmának helyreállítását tekintette - az elmúlt évtizedekben ugyanis volt minden (politikai gyilkosságok, botrányok, Vietnam és társadalmi lázongás). E fenti célokhoz alkalmazott neokonzervatív politikáját pedig nagyon okosan a fehér középosztályra alapozta, protestáns-erkölcsi köntösbe bújtatva a nagy amerikai álmot; de egyúttal kijelölve egy markáns ízlésbeli irányt is, melyre természetesen Hollywood is ráállt.

Erre a reagan-i tematikára nagyszerűen rímel az akkoriban megszülető bazinagy-bazikemény akciófilm óriási sikere. A társadalom ugyanis rezonált erre az egész problematikára, helyeselte a vázolt célokat és szerette volna mindezt a vásznon is látni. Amerikában pedig a néző az úr, ezért lehet a nyolcavanas évek nagy akciófilmjeinek legfőbb és legfeltűnőbb vonása, hogy az izmos (szinte péniszként duzzadó) nagy fehér férfi rendet tesz a világban: Rambo bosszút áll Vietnámban, Svájcinéger meg az őserdőben vagy épp a mocskos bűnözőket szívatják meg hazai pályán. Az akkori akciófilm műfaja fennen hirdeti az erőtől szó szerint szinte kicsattanó fehér amerikai férfi hatalmát, ő veszi át újra a kezdeményezést és söpör le mindent és mindenkit. Ennek ellensúlyozására aztán persze majd átvariálódik a műfaj, de a főbb toposzok nagyon sokáig maradnak.

A sátáni videó és a kábeltévé

Mint fentebb levezettem, a 80-as évek fő műfaja tehát a sablonra működő blockbuster lett, lehetőleg valami macsós keménység - de ettől még nem feltétlen kellene utálni a korszakot. Ami engem igazán megmosolyogtat, az nem is a műfaji átrendeződés, hanem a filmkészítés megváltozásának képi- és technikai lenyomata.

Az évtized elején megjelenik ugyanis a videó és a kábel és ez átszabta a mozifilmek stílusát is. Míg régebben a filmeket csak mozivászonra álmodták, a nyolcvanas évekre már egészen máshogy kellett gondolkodni, hisz egy pénzügyileg igazán sikeres filmnek hozni kellett a videós bevételt is, no meg a későbbi kábeles sikert is.

Ami persze a moziban régen beütött, az új közegben nem biztos, hogy működik - a vetítés alatt ugyanis nem kapcsolhat el a paraszt, de otthon a videó és tévé esetén már igen. Az új filmnyelvi trend éppen ezért a gyorsabb vágás és az állandóan mozgó kamera lett, hogy a néző egy perce se tudja levenni a szemét a képről, hiába uralja a távirányítóval a filmet. Ha dinamikus a látvány és állandóan pörög, nem kapcsol el. (Ez a helyzet azóta csak egyre rosszabb lett...)

Még egy adalék kell, hogy megkapjuk a tipikus nyolcvanvalahányas filmet: a szín. A kezdeti videók ugyanis annyira felhúzták a színek kontrasztjait, hogy a tecnicolor színek rémesen mutattak az otthoni cuccokon. A megoldás az lett, hogy mosottabb, életlenebb színre fazonírozták a korszak filmjeit - ismerős az a kékes-szürkés tompa képi világ?

Megjelennek a tinik


A korszak másik nagy felismerése a vásárlóképes tinédzser-réteg felfedezése volt. Ezzel egyrészt megjelent többek között bugyuta tini-vígjáték és a friss slasher műfaja, másrészt a film átvette a korszak nagy ikonjának, az  MTV-nek a stílusát és képi világát is. Ez pedig tényleg rendesen odaüdött, mert nemcsak az operatőri munkát szabta át (füst, giccsfények és neonszínek), de a moziba végleg beszivárogtak a hihetetlen hajak, ruhák és zenék is - több film kvázi videoklipp-füzérként kezdett operálni. Ennek emblematikus figurája Tony Scott és a Top Gun - ez a kultikus mű tulajdonképp az összes eddig tárgyalt dolgot egyesíteni tudja magában, hisz okosan tervezett blockbuster, ahol a fehér férfi rendet tesz a világban zenére vágva, mintegy másfél órás videoklippben toboroz a reagan-i hadseregbe fiatal macsókat. Imádom!

A másolat másolata


A videó és a kábel persze sokkal fontosabb dolgot is tett értünk! Kifizetődővé vált olcsó és kis költségvetésű filmeket is gyártani, melyek nagy része természetesen a blockbusterek farvizén eveztek, másolták az amúgy is szorgosan ismételt kliséket, vagy épp ezeket próbálták "megbolondítani" hihetetlen ötletekkel. Jöttek a nindzsa filmek, a karatés ínyencségek és a koppintások, ahogy jöhetett Chuck Norris, Dolph és Jean-Claude - szinte könnybe lábad a szemem, ha ezekre a gyöngszemekre gondolok!

Konklúzió

Természetesen számtalan összetevőt lehetne még említeni, én viszont most csak arra kerestem választ, az általam nosztalgikus áhítattal körülvett borzalmakat mi is okozhatta. A fenti jelenségek persze nem ennyire fekete-fehérek, de igenis hiszem azt, hogy ezek nagy csapást mértek ránk - a vérgagyi azóta is kísért, sőt! A fő gondom a nyolcvanas évekkel mindenképpen az, hogy ekkor vált nyilvánvalóvá: az üzlet az üzlet. A fővonalból végleg eltűnt a spontán kreatív energia és mindent áthatott a vállalati értekezletek szürke és unalmas szemlélete. A divathullámokat már gondosan fésült, szivarozó háborús bűnösök diktálták egyetlen cél, a profit maximalizálása érdekében. Maximalizálni meg pofonegyszerű: minimális és biztos befektetés, óriási hozam - közgazdaságtanilag ez igénytelenséget, ellenőrzött és szabályozott alkotói folyamatot és könyörtelen nézői kiaknázást jelent!
Így jártunk!

A nagy kliséhasználat persze pozitív változásokat is jócskán hozott, mert a sikerhez mindig frissíteni kellett. Így keveredhetett a horror és vígjáték (Ghostbusters), az akció- és katasztrófafilm (Die Hard) vagy az akció- és történelmi film (Indiana Jones). A video okozta kockázatmegosztás pedig utat nyitott olyan rendezőknek, mint Carpenter, Stone vagy Lynch stb. - de mégis, ha a nyolcvanas évek fő sodrását nézzük, a mai napig azzal etetnek minket, amit akkor főztek ki!

Amúgy Magyarországnak még nagy szerencséje is volt abban, hogy ez az egész tíz évvel később és már tompább formában söpört itt végig. Biztos távolból szemlélve pedig a nyolcvanas évek átlagfilmje nálam különös glóriát kap és rohadtul izgalmasnak tartom, mert segít megérteni a mai szeméthalmot és ráadásul ínyencen szórakoztató!

Címkék: amerika hollywood tony scott nyolcvanas évek

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr381784706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

algi 2010.03.03. 18:58:43

A Predator a tökéletes példa arra, hogy mitől voltak jók a 80-as évek filmjei. Az "csak egy gagyi akciófilm volt", aztán mégis kurvajól megcsinált képek és figurák és tökéletesen kivitelezett klisék voltak benne. Ha megnézel egy 90-es évekbeli blockbustert, mondjuk a Függetlenség napját, abban egyiket se találod meg ezek közül.

Advanced Flight 2010.03.03. 19:15:11

Fújj, hát tényleg, milyen szar filmeket is csináltak a 80-as években: Aliens, Star wars V-VI, Vissza a jövőbe, Szárnyas fejvadász stb.
Szörnyű :-)

konyvelomo 2010.03.03. 19:30:35

A 80-as évek is kitermelték a maguk időtlen sztárjait, de valóban megjelentek a másolatok-másolatai is úgy a filmeken, mint a zenében és valahogy azoknak is volt piaca - vicces ma összeszedni a számtalan Modern Talking, Van Damme, Schwarzenegger stb klónt, holott már ők is neccesek voltak.
Mégis nosztalgiával gondolunk vissza ezekre az évekre :-)

órarugógerincű felpattanó 2010.03.03. 19:44:30

Aliens konkrétan azóta is az egyik legjobb akciófilm, amit valaha készítettek.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.03.03. 19:47:02

Azert annyira nem volt a 80-as evek filmtermese.

Mostanaban alig van (szamomra) jo film a mozikban.

klág 2010.03.03. 19:58:57

nem mondasz hülyeségeket, csak az a baj, hogy úgy állítod be a 80as évek előtt időszakot, mint amikor ott aztán tényleg nem az üzletről szólt volna minden, hanem a filmek erejéről.

hát egy nagy túrót.

szerinted szigorúan esztétikai okokból kezdték el használni a hangosfilmet/színesfilmet/szélesvásznat/panavisiont?

anyahajókabinajtóhajtogató 2010.03.03. 20:02:09

Akkoriban még (88 - 91') Szegál Pistabá is jó filmeket csinált...

Huber Zoltán 2010.03.03. 20:07:56

@klág: Kisarkítod picit amit írok, én csak annyit állítok, hogy a 80as évek végleg üzleti alapra helyezte a filmgyártást.
Persze, ez egy iparág, egy filmgyár és minden újítás a termelés és a termék felfrissítése miatt került bevezetésre, de én akkor is úgy érzem, a 80as évek előtt még jobban figyeltek a filmre, a 70es években meg kifejezetten kísérleteztek is vele - ezt váltotta fel egy tisztán vállalati szemlélet, ahol a film mint termék behelyettesíthető, amire akarod...

aachi2 2010.03.03. 20:26:33

@-hz-: "én csak annyit állítok, hogy a 80as évek végleg üzleti alapra helyezte a filmgyártást."

butaság, a filmipar kb 70 éves a 80-as évekre. már rég üzleti alapra helyezték az egészet már a némafilmek korában.

Huber Zoltán 2010.03.03. 20:35:01

@aachi2: a hozzászólásom második része magyarázza meg, mit értek a "végleg" szó alatt

aachi2 2010.03.03. 20:54:48

@-hz-: mindegyik korszaknak megvannak a kaptafa filmjei nem csak a 80as éveknek, azzal sem értek egyet hogy a 80as években lett szerinted igazán "iparág" a filmezés. már 50-60 évvel előbb bőven az volt. vérgagyi is volt a 80as évek előtt, az amerikaiak úgy jártak moziba mint mi később TVzni, volt ott is szemét dögivel akkoriban. Sorozatokat is adtak a mozikban. Rajzfilmeket a film előtt, híradó, estébé.

gitáros 2010.03.03. 21:01:34

Szerintem Hollywood gyakorlatilag mindig is a pénzről (és a profi iparosmunkáról) szólt, ez nem a nyolcvanas években kezdődött. A maga nemében egy Casablanca semmivel sem művészibb, mint mondjuk egy Rambo.

gitáros 2010.03.03. 21:02:09

@gitáros:
Vagy hogy "akciófilmet" mondjak, a Ben Hur.

Huber Zoltán 2010.03.03. 21:06:40

@aachi2: teljesen egyetértek veled abban, hogy régen is volt vérgagyi, a bejegyzés arról akar szólni, hogy a 80as években miért ilyen lett a mainstream film - gagyi és gagyi között ugyanis nagy különbségek vannak szerintem. Szemét meg mindig volt és lesz, ezzel semmi gáz (amíg van kivétel :)

Antifaszok Réme 2010.03.03. 21:12:12

Voltak azért jó filmek a 80-as években:

- Istenben bízunk vagy vallást akarunk (vígjáték, 1980)

- Conan a Barbár (1982, itt egyértelműen a filmzene és a rendezés viszi a filmet, de már a későbbi második rész, a Conan a Pusztító már gagyi)

- Legenda (1985, a látvány, filmzene és a főördög szörny mindenképp csúcs benne)

- A bolygó neve: halál (Aliens, 1986. A szeretet-motívum csúcs benne: Ripley hadnagy a végén "pokolra száll alá" a kislány megmentéséért, ergo szeretteinkért életünket is kockáztatva menni kell)

- Misszió (1986, Robert de Niro egyik legjobb filmje)

mangoman · http://parafilia.blog.hu/ 2010.03.03. 21:33:45

baromságot írsz a cikkedben, de ezt már úgyis kifejtették az előttem szólók.
szerintem keresess vmi más elfoglaltságot, minthogy szubjektív és béna gondolataidat monitorra vesd...

Antifaszok Réme 2010.03.03. 21:57:26

+ Az egyik legjobb Tom Hanks film is említhető: Pénznyelő (vígjáték, 1986)

algi 2010.03.04. 02:45:50

@-hz-: Hollywoodban már az 1910-es években is üzleti alapon folyt a filmgyártás. Szerinted hogyan alakultak ki a nagy cégek? A háromosztatú rendszer? Miért volt nagy cucc, hogy Chaplin függetlenként is sikeres volt? A '80-as évek marhára nem számít ebből a szempontból. Max. annyiban, hogy a '70-es években alakult ki az "Új Hollywood" stílus, amibe beillik pl. a Star Wars trilógia is. Vagyis éppenhogy vizuálisan felfrissült akkoriban Hollywood a nagypapa mozija helyett (amik ugyebár statikus tablók voltak inkább).

algi 2010.03.04. 02:47:05

@-hz-: Amúgy meg Szellemírtók, Gremlins, akkoriban a gagyinak készülő filmek is hússzor igényesebbek voltak, mint amik a '90-es években kijöttek blockbuster címén.

Huber Zoltán 2010.03.04. 09:53:34

@algi: nem mondtam, hogy előtte nem folyt üzleti alapon...lásd fentebb.
Azt sem mondtam, hogy a Szellemirtók gagyi - én pl. csípem.

odishon 2010.03.05. 13:32:09

"Mi a baj a 80-as évek filmjeivel?" Szerintem már ez a cím nem stimmel. A hollywoodi tömegfilmmel kapcsolatban tendenciákról beszélhetünk, meg hatásokról, politikáról és technikai fejlődésről, divathullámokról és műfajiságról stb. De ezek nem jó/rossz kategóriák!

Ettől eltekintve szerintem (ami azért nem kevés :)), sok érdekes dolgot, összefüggést tartalmazott az írásod, csak a végkövetkeztetés, pontosabban a prekoncepciód nem stimmel.

NRG44 · http://althir.org 2010.04.10. 17:14:52

azért remélem a 80asok zenéiről nem ez a véleményed. XD

COLT 2011.04.23. 19:33:34

@NRG44: aok meg szimplán kruva jók, de én még most is bőr dzseki, meg rayben napszemüvegbe tolom sokszor, piros marlbivl, olyan feeling, néha sírhatnékom van hogy miért nem akkor voltak én fiatal:D

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.08.28. 13:47:30

Mennyi kretén és félművelt majom már megint! :D (Tisztelet a kivételnek, ofkorsz.) Egyébként szerény véleményem szerint 1977 volt az emblematikus év, amikor megfordult a tendencia/trend, azzal a jelképes győzelemmel, amit a Csillagok háborúja aratott A félelem ára felett. Mindkettő Új-Hollywood, mindkettő csodálatos, mindkettő a kedvenceim közé tartozik, de míg előbbi gyerekkompatibilis, meseszerű, sémákkal dolgozik és tudatosan kerüli azt, hogy gondolkodásra késztesse a nézőt, utóbbi művészi, kísérletező, türelmet és intelligenciát követel meg a közönségtől. Mélies kontra Lumiére, fantázia kontra realizmus -- Mélies és a fantázia győzött. És így a nyolcvanas évekre már a blockbuster fogalma sem azt jelentette, amit korábban. Itt abbahagyom, messzire vezetne a téma teljes kifejtése. :)

Huber Zoltán 2012.08.31. 18:40:38

@Orosdy Dániel: Ebben a kontextben soha nem gondoltam még a Csillagok Háborújára, de jogos! Nekem inkább a Spielberg-Lucas versus Coppola-Scorsese hozzállás "harca" van meg, no és aztán szépen jöttek az üzletemberek, és nyert a popcorn.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.09.01. 16:32:02

@Huber Zoltán: Igen, ez a Spielberg-Lucas versus Coppola-Scorsese vonal abszolút létezik, csak az ő esetükben nehéz annyira jelképes siker-kudarc párost találni, mint a Sorcerer és a Star Wars (talán még a New York, New York jöhet szóba szintén 1977-ből, viszont az minden érdeme ellenére nem elég jó ahhoz, hogy méltó "ellenlábasa" lehessen Lucas filmjének).
Egyébként az én felosztásomban a "zsidó" és "olasz" csoportok mellett ott van még a valamivel idősebb, tévés hátterű arcoké (Altman, Peckinpah, Lumet stb.) és a hullócsillagoké is (Friedkin, Bogdanovich, Cimino). Kb. így teljes a kép, bár renoméban és az egyes életművek súlyában utóbbiak tényleg elmaradnak némileg.
süti beállítások módosítása