Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Jó könyvből jó filmet...lehetséges? - No country for old man összevetés

2010.04.15. 11:47 | Huber Zoltán | Szólj hozzá!

Talán nem vagyok egyedül a problémával, de én nagyon nem szeretem a híres-könyből-híres-film kombinációt. Mert ugye vagy az van, hogy olvastam a könyvet és a fejemben ott a komplett vizuális lenyomata, amit persze úgysem kaphatok vissza a vásznon, vagy a film után már nem nagy élmény az adott könyv, elvégre csak az adott filmrendező szemével leszek képes utána életre kelteni a betűket. No meg ugye egy könyv olvasása az mégiscsak mélyen személyes élmény, hisz az ember saját vizuális világot épít hozzá, intim viszonyba kerül a szöveggel és beleviszi magát is a megértésbe: elmorfondírozik mondatokon és mintegy kiteszi a történet szigorúan szubjektív hangsúlyait is...a megfilmesítés meg ezen az egész intim élményen trappol át úgy, mint kopasz terepjárós a közúti zebrán. Kellemetlen egy élmény!

Elmorfondíroztam hát azon, hogy vajon ennek az egész problémának és rossz érzésnek a gyökere talán nem éppen abban van, hogy a film óhatatlnul is mintegy "olvastatni" akarja velünk a feldolgozott könyvet és ebben a gesztusban van valami (talán akaratlan) erőszakosság? Könnyen lehetséges, hogy éppen e momemtum miatt telepszik ránk a megfilmesítés és megy neki a bennünk felépült olvasásélménynek, vagy más oldalról az írott történet megrágásával teszi érdektelenné számunkra a későbbi olvasást. Ez arra is választ adhat, miért tudnak inkább működni az "inspired by" filmek, amikor a rendező elszakad az eredeti irodalmi alkotástól és annak csak egyes történetfoszlányait veszi át, vagy esetleg néhány elemét - illetve ez megmagyarázhatja azt is, miért sikerül általában inkább a gyengébb matériából remekműveket forgatni, elvégre a "közepes" műveken könnyebb ezt az említett "erőszakot" elkövetni, hisz a könyv-alap ez esetben nyilván sokkal jobban formázható.

A jelentős irodalmi alkotás ugyanis szinte szó szerint ellenáll a megfilmesítésnek, elvégre olyan erős összetevőkkel rendelkezik, melyek óhatatlanul csalják csapdába a jobb sorsra érdemes rendezőt. A nagy alapmű elvégre egy komplex szövet, melyből a filmes a maga szájíze szerint húz ki egy-egy fonalat (történet, hangulat, ne adj isten vélt mondanivaló) - ezzel pedig szépen fel is bomlik az eredeti text(úra) és egy csak egy csonk torzó marad. Ennél pedig már csak az rosszabb, ha megpróbálkoznak a szó szerint megfilmesítéssel - ebben az esetben valami hideg, perverzen értelmetlen lenyomatot kapunk, melynél még a "Kötelezők röviden" is több érzelmi tartalmat közvetít. Látszólag tehát a 22-es csapdájában vagyunk, mert ha a rendező értelmez, akkor azzal a szánkba rág és művet csonkol - ha meg nem értelmez, akkor az irodalom felszínét pöcölgeti csak, azt meg kérdem én, ugyan minek.

Ebből a faramuci helyzetből persze csak látszólag nincs kiút, valójában azonban pofonegyszerű dolgot kell csak cselekednie az egyszeri filmesnek: nem arról kell forgatnia, hogy szerinte miről szól az adott köny, hanem arról, hogy őt magát mi fogta meg benne, miért tartja irodalomnak és mit váltott ki belőle. Ezzel ugyanis azt tudja elérni, hogy saját művészetébe integrálja és hát az ember épp ezért csinál filmet, elvileg. Talán óriási közhelynek tűnik mindez, mégis nagyon ritka az ilyen filmkészítői hozzáállás - ezt ugyanis csak leírni könnyű, megvalósítani már annál nehezebb, ehhez ugyanis olyan tehetséges rendező kell, aki ki tud szakadni az adott író bűvköréből és a művön keresztül tudja átsugározni saját lényét. Tulajdonképpen borotvaélen kell táncolnia: úgy kell értelmeznie az alapot, hogy nyitva hagyja a néző számára és közben új minőséget (saját filmet) kell létrehoznia. Asszem ezek után talán világos, hogy miért van oly kevés sikerült feldolgozás.

A szabályt erősítő egyik legjobb kivétel pedig éppen azért a Nem vénnek való vidék, mert ennek mind a könyv-, mind a filmverziója úgy tudott rövid idő alatt kanonizálódni, hogy mindkettő saját jogon is remekmű. Azon ritka együttállásról van tehát itt szó, amikor könyv és film úgy tud zseniális lenni, hogy közben rávilágítanak a másik legnagyobb erősségeire is. Talán mondanom sem kell, ebben az esetben én a filmmel szembesültem előbb és töredelmesen vallom be tudatlanságomat, de igencsak meglepődtem, mikor megtudtam, hogy nem originált Coen-forgatókönyvről van itten szó.

A No country szigorúan vett története ugyanis annyira elevenébe vág a Coen-univerzumnak, mintha csak a Véresen egyszerű továbbgondolásáról lenne szó. A kisemberek káoszba süllyedő világa köszön ugyanis itt is vissza, mint a testvérpár legsikerültebb munkáiban (zászlóshajó a Fargo) - McCarthy könyvének általuk történő feldolgozása így utólag szinte elkerülhetetlennek tűnik. Coenék filmes látásmódja ráadásul tökéletesen passzol az írói stílushoz...ömlesztett mondatainak éppen a fivérek hosszú snittei felelnek meg amit ugyanúgy törnek meg a hirtelen, szinte közönnyel lezajló véres jelenetek, mint McCarthy hirtelen tőmondatai.

A film legnagyobb erénye azonban mégis az alapanyag és már meglévő rendezői világ egymást megtermékenyítő szimbiózisában van. Eddigi káoszba zuhanó világaikban ugyanis még mindig akadt olyan szereplő, aki átlátta az egész kavarodás szomorú iróniáját (a magánnyomozó a Véresen egyszerűben, a terhes rendőrnő a Fargoban) - itt azonban Bell sheriff már nem juthat el erre a pontra és Chigurh figurája is ezért válhat annyira metafizikussá. A történet ilyetén hangsúlyozása így mintha eddigi rendezői pályájuk szerves fejlődésének eredménye lenne, holott mindez McCarthy művéből is kiolvasható.

Mindezek fényében azt hiszem nem is kell ecsetelnem, miért vártam olyan sokat a könyv elolvasásával - egyszerűen nem hittem, hogy ilyen erős film után bármiféle szellemi kalandot tartogathat számomra az eredeti mű. Hát a nagy túró nem! Nemcsak arról van szó, hogy McCarthy története teljesen más színekkel dolgozik és máshová helyezi a hangsúlyokat, de a könyv abszolválása után film is (és ezután visszahatva a könyv is) számtalan új nézőponttal gazdagodott. Coenék értelmezése ugyanis valóban benne van a könyvben, ennek ellenére szerencsésen hagytak el olyan részeket, amelyek nem illeszthetők hézagmentesen a kiforrott rendezői látásmódjukba (főleg a sheriff nemesen konzervatív figurája) - a film így valóban nem erőszakolja meg a könyvet, ahogy a könyv sem determinálta a mozgóképet. Coenék úgy adták vissza, hogy magukat adták - ez pedig már-már paradox!

Hosszan lehetne persze ecsetelni a könyv és film különbségeit, erényeit és felfogásbeli különbségeit, de a lényeg valahol éppen itt van, hogy egy ilyen ecsetelésnek van értelme! Lehet itt ugyanis bekezdést bekezdésre hányni, a lényeg mégis az, hogy ha jó rendező nyúl jó író művéhez, akkor úgy tud szuverén remekművet alkotni, hogy az egyszerre vonja ki az alapanyag esszenciáját és közben hozzá is tud szólni - azaz lesz egy filmélményünk, egy könyvélményünk és egy harmadik filmeskönyves élményünk is.
Ez pedig tényleg ritka, mint a fehér holló, de néha mégiscsak összejön és akkor valóban különleges kalandokban lehet részünk!

Címkék: no country for old man mccarthy coen fivérek könyv megfilmesítés

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr791921424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása