Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Mindig két világ határán - Aki Kaurismäki rendezői világa I

2010.06.06. 16:19 | Huber Zoltán | Szólj hozzá!

I. Az ellentmondások embere

A művész- és a tömegfilm határán egyensúlyozó, picit melankólikus, de nem is igazán szomorú filmek valahol a humor és dráma között félúton, mélyen átszőve a nagy rendezőelődök stíluselemeivel, mégis összetéveszthetetlenül egyedi formába öntve – ha Aki Kaurismäki rendezői munkásságát valaki egy barokk körmondatban akarná durván összefoglalni, akkor első nekifutásra ilyen és ehhez hasonló megállapításokból kellene építkeznie. Egy életművet persze súlyos hiba lenne efféle módon lesarkítani és a fentiekhez hasonló, kicsit felületes megállapítások alapján megítélni, de talán e felütésből is pontosan érzékelhető, miért annyira ellentmondásos és vitára ingerlő a finn film máig egyetlen, nemzetközi elismertségű és –talán nem túlzás- filmtörténeti jelenségű alkotója.

Bárhonnan közelítjük is meg, Aki Kaurismäki eddigi életműve szinte paradox módon egyesít magában látszólag kibékíthetetlen ellentéteket. Egy kétségkívül izgalmas és markáns stílusú rendezőről van tehát szó, aki mára vitán felüli kult-státuszt vívott ki magának a művészfilmekért rajongó közönség körében és még a filmkritikusok nagy része is elismerően nyilatkozik róla – míg mások számára éppen koherens alkotói világa teszi filmjeit szinte megkülönböztethetetlenül egyformává és mérhetetlenül unalmassá. Ezzel pedig ismét egy ellentmondásba ütközünk, hisz Kaurismäki filmjei valóban olyan erősen viselik magukon a szerzői kézjegyet, hogy a felületes szemlélő is azonnal ráismerhet az egyedi stílusra, másrészt viszont a néző éppen ezért úgy is érezheti: ha műveiből akár egyet  is látott, hát már mindet látta. Jogos tehát a kérdés: Kaurismäki esetében markáns stílusról vagy biztonsági önismétlésről van inkább szó?

Bár a finn rendező kritikai megítélése egyértelműen pozitív, a munkásságát átszövő ellentmondásokat jól tükrözi az a gyakori zavar és értetlenség, mely a vele foglalkozó kritikákat és elemzéseket sokszor jellemzi. A rendező filmjeit uraló egyedi látásmód ugyanis olyan sajátosan összetett, hogy a filmszakíróknak egyszerűen nem sikerül mindezt semmiféle filmtörténeti vagy fogalmi skatulyába illeszteni, így alkotói világát sem sikerült még egyetlen nekifutásból megnyugtatóan megmagyarázni.

Ha beleolvasunk néhány, Kaurismäki filmjeit elemző cikkbe, pontosan láthatjuk a rendező körül kialakult kétségbeesett címkézést. Sokan például filmtörténeti előzményekből próbálják levezetni a Kaurismäki-jelenséget és éppen ezért nevezték már őt a balti-Fassbindernek, az európai-Ozunak vagy a finn-Bressonnak és persze ezt a sort a végtelenségig lehetne folytatni, mindegyikben van részigazság - ennek ellenére (vagy éppen ezért) egyik nagy rendezőre való hivatkozás sem magyarázza meg maradéktalanul filmjei összetéveszthetetlen hangulatát.

Való igaz, Kaurismäki szívesen hivatkozik a nagy elődökre (ennek mintegy világos jelzéseként, hősei gyakran térnek be mozikba és néznek Leone-westernt vagy korai francia hangosfilmet), de Kaurismäki műveiben a filmtörténeti előzmények olyan egységbe olvadnak, hogy direkten már nem felismerhetőek, illetve ő tulajdonképp magára a teljes filmtörténetre hivatkozik, így szinte minden nagy rendező neve megemlíthető vele kapcsolatban, Chaplintől Jarmusch-ig. Ezért tartom elhibázottnak a filmtörténeti megközelítést, mert igaz ugyan, hogy Kaurismäki kapcsolódik valamelyest a Wenders-féle új művészfilm szellemiségéhez, ez a kapcsolat azonban egyáltalán nem direkt (talán leginkább csak Jarmusch-on keresztül érezhető). A finn rendező viszont annyira sajátos világot épített maga köré, hogy szerintem felesleges kibogarászni a filmtörténeti hatásokat és előzményeket, az nem adja a kezünkbe a kulcsot a sajátos látásmód megfejtéséhez.

Ugyanígy nem jelent sok segítséget, ha Kaurismäki világát nemes egyszerűséggel a finn nemzeti karakterből, az északi hangulatból (hideg fények, fehér alkonyok) és a skandináv élettempóból próbáljuk levezetni. Való igaz, Finnország valahol Nyugat-Európa és a Nagy Medve határvidékén található és ez megmagyarázhat néhány kedvelt alkotói fogást, de a rendező megértéséhez mégsem visz közelebb és ugyanez igaz a társadalomkritikai megközelítésekre is – ezek egész egyszerűen nem magyarázzák meg maradéktalanul az életművet, inkább csak tüneti megfigyelések, félmegoldások.

Minden eddig felhozott nézőpont igaz persze: a rendezőben kétség kívül nyomott hagyott az északi létforma és a munkásságában is jogosan fedezhetjük fel a filmtörténeti hatásokat vagy a kapitalizmus kritikáját, a kulcs azonban mintha éppen az eddig felsorolt féligazságok szintézisében rejlene, vagyis mintha a finn rendező legsajátosabb vonása éppen az lenne, hogy látszólag egymásnak teljesen ellentmondó dolgokat tud teljesen egyedi módon egyesíteni és a saját képére formálni.

II. Határsávban 

Ellentmondások között lenni pedig mindig határhelyzet (afféle senkiföldje) és talán éppen ez a „határon levés” érzete, a tudatosan vállalt marginalitás az, amely mentén megfejthető Kaurismäki sajátos művészete. Ehhez pedig fontos tudnunk, hogy a finn rendező sosem tanult hivatalosan filmkészítést, inkább (az újhullámos francia elődökhöz hasonlóan) a moziban szívta magába a film tudományát. Talán éppen a kanonizált és leírt filmkészítési szabályok ismeretének a hiánya az, amely miatt ennyire következetesen tudja egyesíteni a fentebb említett benyomásokat és indíttatásokat, sajátos alkotói látásmódot hozva így létre, amely minden oldalról egyfajta határhelyzet. Banalitás és hitelesség, dráma és irónia, humor és tragédia, giccs és kimunkáltság egyszerre jellemzi.

Kaurismäki tehát tudatosan vállalja sajátos határhelyzetét és így filmjei nemcsak földrajzi és kultúrális értelemben marginálisak, de ezek a művek ténylegesen billegnek a vígjáték és a dráma határán. Kaurismäki alkotásainak humora ugyanis éppen kérlelhetetlen drámaiságukból származik, de ennek a drámaiságnak a táptalaja éppen maga a száraz humor – nála így e két elem szinte paradox módon erősíti fel egymást. Talán első hallásra mindez lehetetlennek tűnik, de a finn rendező talán legfontosabb ismérve épp e paradox megvalósítása. Ehhez pedig Kaurismäki a mozi mára elhasznált műfajai felé fordul és azokat szabja saját képére: a némafilm, a burleszk vagy épp a film noir elemei ismerhetőek fel a műveiben. Amihez azonban a finn rendező a leginkább vonzódik, az mégis a mára giccsnek tartott, klasszikus melodráma - filmjei gerincét ugyanis épp e kissé lesajnált műfaj adja.

Lehetséges, hogy elsőre hajmeresztőnek tűnik a gondolat, de éppen e fenti okból kifolyólag Kaurismäki legalább olyan közeli rokona Almodovárnak, mint Jarmusch-nak, hiszen a spanyol és a finn rendező is saját stílusában kelti új életre a Hollywoodban látszólag teljesen leharcolt melodrámát. Míg azonban a spanyol temperamentum (és szexuális vágy) mindezt burjánzóan színes, véres látványosságá formálja, addig a finn hideg ezt egy kopár és csendesen lassú, de alapjában véve önirónikus boldogságkeresének láttatja.

 

Címkék: aki kaurismaki északi filmek

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr502056539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása