Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Legjobb tévésorozatok extra - 24/Lost/Prison Break/Flashforward/Twin Peaks

2012.08.24. 11:06 | Huber Zoltán | 3 komment

A nagy ötlet, a tengerentúlon csak a high concept néven emlegetett varázsformula alapvető fontosságú a jó giant.jpgsorozathoz, de a hiedelmekkel ellentétben korántsem elégséges feltétele annak, hogy a néző hétről-hétre a képernyő elé üljön (vagy egymás után indítsa el a különböző részeket). A remek felütés, a fifikás alaptematika sokszor kontraindikált: minél nagyobb elánnal veti rá magát a közönség az első részekre, annál nagyobb lesz a csalódása, amikor kifut a koncepcióból az erő, az alkotók pedig nem képesek helyesen alkalmazni az olyan hosszabb távú stratégiákat, mint a karakterépítés, a kiforró és önjáróvá nemesedő narráció, illetve a koherens belvilág. A következőkben szeretném bemutatni azokat az általam leghíresebbnek bélyegzett eseteket, amikor a pisztoly fordítva sült el: a címben említett művek bizony könnyen lehettek volna csúcsalkotások, de (szigorúan szubjektív ítéletem szerint) annál keserűbb csalódást keltetett a végén.

Az erős alapötlet okozta lassú fulladás talán legkompaktabb iskolapéldája a FlashForward – A jövő emlékei című, szép reményekkel indult tévésorozat, amely pimasz történetével végül épp önmagát számolta fel. Az ismert forgatókönyvírói fogásból (flashforward - a flashback inverze) amolyan 24-es világmegmentős cuccot növesztő széria erősen indult: a jövőbe betekintő emberiség, a katasztrófát megpillantó rendőrségi nyomozás pofátlanul izgalmas, hiszen az alkotók rögtön elárulják a sztori befejezését, csak épp azt nem, hogy ki-mit-miért-hogyan. Egy ilyen narratíva érdekes helyzet elé állítja az írókat, hiszen adott egy A kezdőpont és egy B végpont, nekik pedig az átkötést kell úgy megcsinálniuk, hogy az eredmény végig izgalmas és meglepő maradjon. A probléma azonban éppen itt következik be, hiszen a végpont közeledtével egyre komolyabb kényszerpályán mozognak a szálak - az időparadoxonnak megfelelően a jövőből látott eseménynek meg kell történnie de úgy, mintha az szabad akaratból, az esemény elkerülésére tett erőfeszítések miatt következett volna be...ami miatt a történet folyamatosan szűkülő sávban mozoghat. A FlashForward egyetlen évada erősen kirajzolja ezt a narrációs ívet: a fordulatok egyre meresztőbb és idegesítőbb nonszenszekre épülnek, az izgalom redherring.jpghelyét a kínos nyakvakargatás veszi át, a szereplők motivációi felmorzsolódnak a kényszer alatt. Az első részben már felvillantott befejezés végül önmagát falja fel...kíváncsi lennék, megoldható-e egy ilyen feladat jobb írókkal, vagy már maga az alapképlet is előrevetíti a kényszerű bukást?

A rövid úton legendássá vált Lost úgy kerülte el a fenti katasztrófát, hogy egyre elképesztőbb metafizikai maszlagot csavart az alap köré, folyamatosan maga előtt tolva az időközben megdöglött történetszövési szabályokat. Az írók pofátlansággal határos megoldása ebben az esetben úgy szólt, hogy elhitették a nézővel, lüktet még a koncepció szíve, de ehhez a preparáláshoz egyre durvább tartósító eszközöket és vastagodó hullasminket használtak. Ez tulajdonképp a híres hitchocki "red herring" kifacsarása: állandóan változtatni kell a főcsapást, valamint be kell ígérni a nézőnek, hogy van valami az alagút végén. Míg azonban a moziban előbb-utóbb el kell varrni a szálakat, a Lost alkotói hihetetlen hosszú ideig maszatolhattak, sőt, még azt is megtehették, hogy a végén a közönség képébe tolták a nagy semmit. Van, aki erre kultikus rajongással válaszolt (és megpróbálta megfejteni azt, ami nincs is), míg mások (köztük én) rövidebb-hosszabb idő után feladták a harcot az értelmetlenség circulus vitiosusával.

A Twin Peaks is hasonlóan járt, bár a két széria közötti alapvető különbség, hogy a "ki ölte meg Laura Palmer-t" the-snake-bites-its-own-tail.jpgrejtélyből félidőben épp a legfontosabb alkotó, David Lynch szállt ki, illetve akkoriban még máshogy működtek a dolgok a televíziós szériák világában is. Dale Cooper kalandjai kétségtelenül hozzájárultak a későbbi nagy tévés forradalomhoz (és az Ikercsúcsok nélkül vélhetően nem lett volna se Sopranos, se Lost, se semmi) - ám Lynch annak idején félig kísérletként, félig a saját kisvárosi mániája bővebb kibontásaként gründolta a szériát, és nem feltétlenül gondolt arra, hogy a "ki-a-gyilkos" kérdése majd évadokat vihet el. Az első évad kilenc része még csodálatos szürreális állapotfelmérése a kisvárosi látszatok és láttatások ijesztő hálózatának, illetve a tudatalatti túrák is jól passzolnak a krimis felszínhez. A második évad aztán szép csendben posványosodik, az eredeti kérdések üresedését az újabb, bántóan felesleges szereplők fednék el, de az erős lynchi kéz nélkül önmaga paródiájába fordul a dolog. A teljesítmény ettől függetlenül azonban csodálatosan szép, elvégre 90-91 környékén ilyet művelni a tévében az bizony ötcsillagos dolog - a bónusz pont pedig azért jár, mert Lynch volt annyira gerinces, hogy lezárta a sorozatot is, majd egy kvázi mozifilmmel az esetleges folytatásokat is lehetetlenné tette.

Hasonló módon kellett volna véget érnie a Szökésnek is...különösen azért, mert börtönből megszökni maximum jack-bauer1.jpgegyszer lehet. A kapzsi alkotók azonban nem érték be az első széria feszes és csodálatos szökésével, inkább tovább szövögették a szálakat, ami a második évadban még elment, de végül egy olyan kormányösszeesküvős, panamai börtönös marhaságba torkolltak, ahonnan vélhetően már nem kelhetnek fel a szereplők. Tanulságos, mennyire folytathatatlan egy olyan ötlet, ami alapvetően egy célra mutat: szökni sokszor lehet, de csak egyszer igazán izgalmas. Sőt, a világot 24 óra alatt akár naponta meg lehet megtenni, de a fokozási kényszer miatt a harmadik-negyedik alkalommal mindez már egyre kevésbé érdekfeszítő. Annak idején annyira faltam Bauer kalandjait, hogy a második napot majdnem real-timeban, azaz ténylegesen 24 óra alatt nyomta le és véreres szemekkel vártam az utolsó két óra eseményeit. Majd belöktem a harmadik szériát és vártam - de nem jött az érzés. Még a legjobb alapötlet is kifullad, ha nem bánnak vele megfelelően.

Címkék: tévésorozatok

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr314600332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2012.09.25. 14:08:37

A high concept-sorozatokon kívül is vannak jó kis sorozatok, melyek alapvetően epizodikus szerkezetűek, de azért mindig van egy-két halvány szál, amik azokon átívelve, mintegy összeköti az epizódokat (pl. House, Lie To Me, Castle, stb.)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2015.03.03. 12:51:20

"Lynch volt annyira gerinces, hogy lezárta a sorozatot is, majd egy kvázi mozifilmmel az esetleges folytatásokat is lehetetlenné tette."

De a pénz nagy úr, vagy ki tudja... :)

comment.blog.hu/2014/10/06/2016-ban_folytatodik_a_twin_peaks

Ami pedig a kvázi (miért kvázi?) mozifilmet illeti, ahogy én emlékszem, jobb lett volna papíron hagyni.

Huber Zoltán 2015.03.03. 13:31:27

@Orosdy Dániel: három éve nem gondoltam, hogy a mester valaha visszatér Twin Peaksbe...a mozifilm meg rossz, de azért emlegettem, mert elárulta benne Laura gyilkosát. Kvázi mozifilm, mert igazából egy jó hosszú tévés epizód (olyan képi világgal stb.)
süti beállítások módosítása