Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Acélember - Túl sok Snyder, túl kevés Nolan

2013.12.03. 12:22 | Huber Zoltán | 6 komment

Zack Snyder eddigi rendezői munkássága tökéletesen szemlélteti a kortárs hollywoodi blockbuster kínzó ellentmondásait. Alkotónk csillogó, de fájóan sablonos újrázásokkal és képregény-feldolgozásokkal hozta a mansteel.gifkötelező nézőszámokat, ezért még annak ellenére is elismert rendezőnek számít, hogy igazán jó vagy fontos film tulajdonképp nem is fűződik a nevéhez. Snyder az explicit látvány iparosmestere, a "brandek" nagy kiaknázója, aki az ikonikus figurákat lebutított dramaturgiai és érzelmi panelek köz helyezi, majd az egysíkúra redukált történeteket egészen brutális audiovizuális trükkorgiába forgatja. Kifejezetten érdekes lenne megvizsgálni, vajon miért imádják olyan sokan ezeket a steril, gyakran önmaguk paródiájába forduló műveket (300, Sucker Punch). Jelen írás keretei között az okok feltérképezésére sajnos nincs lehetőségünk, ám az Acélembert kísértő kettős minőségek megvilágító erejűek és nagyjából ki is rajzolják, mi is az alapvető probléma Synder munkásságával.

Superman az első képregényhősök egyike, az igazi amerikai übermensch, aki az individualizmus messiásaként hirdeti a „te is jobbá teheted a világot” közhelyes, de ettől függetlenül kifejezetten hasznos elvét. Ez a piros köpenyes fickó azonban a realisztikusabb, komolyabb pszichológiai motívumokkal felvértezett kollégáival ellentétben kissé elnagyoltnak és unalmasnak tűnhet. Clark Kent a Krypton bolygó szülötteként a mi világunkban gyakorlatilag mindent megtehet, ráadásul ő alapban egy szuperhős, aki a szemüveg mögé bújva végeredményben egyszerű átlagembernek álcázza magát. Kal-El/Superman genezisét és sorsát a fenti okok miatt igen nehéz átélhetővé és érdekfeszítővé varázsolni - az új film nagy bravúrja, hogy ez többé-kevésbé mégis sikerül az alkotóknak.

Christopher Nolan neve nem véletlenül tűnik fel a stáblistán, hisz a helyét kereső, saját kételyeivel birkózó, gyökereit kutató kryptoni hőssé válása tagadhatatlanul magán viseli a brit alkotó kézjegyét. Az írók nemcsak izgalmassá, sőt, emberarcúvá varázsolják a figurát, de siker hihető dilemma elé állítaniuk. Az amerikai álom-gyermekkor hatásos (kansasi farm, szerető anya, bölcs, Costner-kinézetű apa), az útkeresés emlékei érzelmileg is bevonnak a történetbe, az Acélember repülés nélkül is leköti a figyelmünket. Clark sokági nem tudja, mihez is kezdjen a képességeivel és a bizonytalansága egy csapásra közel hozza a figurát. Az 1980-as Superman II motívumaiból épített másik szál már sokkal kevésbé meggyőző, de a célnak tulajdonképpen megfelel. A fasiszta-kommunista diktatúra és a szabad választás összecsapása nyilván didaktikus, de Zod érvei szerencsére mégsem teljesen üresek. Külön piros pont jár azért is, hogy a hebegő-habogó újságírós álcát, illetve a szerelmi szálat is a kor követelményeihez igazították..

Az Acélember sztorija tehát összeáll, a figurák ráncfelvarrása sikerül és még a színészek is tökéletesek. Ezen a ponton azonban hirtelen működésbe lép a Snyder-effektus, és a Nolan-féle okos szuperhős-mese végül egészen más irányokba halad. Már az organikus és gépi óriásrovarokkal büntető Krypton is gyanús, ám a második félidő egyre agyatlanabb zúzásai egyértelműen megmutatják, mikor veszi át az irányítást Snyder. Az még egy dolog, hogy Superman és az ellenfél kompletten ledózerolja Smallville aprócska városát (ami a robbanások, az ágyútűz és tonnás tárgyak dobálása ellenére egész jó állapotban marad). A film akkor lesz válik igazán zavarbaejtővé, mikor a bolygóközi szereplőink Metropolis városát olyan hatékonyan leamortizálják, hogy amellett még Godzilla is szégyenkezve elbújhat.

Igen vicces azzal szembesülni, hogy a mű tetőpontján hősünk négy ártatlan civil életéért aggódik, holott előtte néhány millió városlakra már komplett házakat, súlyos járműveket és egyéb tereptárgyakat dobáltak. Értem én, hogy tényleg nagyon látványos és trendi dolog fotórealsztikus aprólékossággal áttörni a fizika határait, nyilván a popcorn mellé kislabdaként hajigált tehervonatokat és vízszerűen szétfröccsenő betont vár a néző, de ez akkor is paradox.Snyder eltanulta Neill Blomkamp kézikamerás zoomolását, bevonta Nolant a sztori megalkotásába, ügyesen választott színészeket de végül nem hazudtolta meg önmagát. Az Acélember egy meglepően intelligens középrész után először unalmas attrakcióba, trükkbemutatóba majd végül abszurd zúzásba fordul. A történet logikája, az írói- és színészi teljesítmények helyett a számítógépekre bíznak mindent, a józan ész helyét a villódzó képi- és hanghatások veszik át, így a komolyan vehető tartalom helyét a zavarbaejtő üresség veszi át. Az igazán elgondolkodtató mégis az, hogy a film lazán hozta az elvárt bevételi eredményeket.

Címkék: képregényhősök

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr65642104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.12.03. 15:01:30

"Kifejezetten érdekes lenne megvizsgálni, vajon miért imádják olyan sokan ezeket a steril, gyakran önmaguk paródiájába forduló műveket (300, Sucker Punch)"

A 300-at azért, amiért neked is bejött a Scott Pilgrim. Kuriózum. Az Álomháború viszont egy szenny.

Egyébként én nem csak Snydert hibáztatom, hanem Goyert, aki Nolan nélkül egy nagy nulla. Mint ahogy itt sem volt magábana forgatókönyv írásában segítségére Nolan, hiszen ő csak a sztoriért felelős. De igaz, Snydert is vissza kellene fogni, mielőtt Májkölbéj lesz belőle.

scorsesefan 2013.12.03. 17:41:21

Csatlakozva az előttem szólóhoz én is hibásnak tartom Goyert (sőt, nálam ő az első számú "hibás"). Erősen kétlem, hogy a film végi "zúzás" és Metropolis rombolás nem szerepelt volna a forgatókönyvben.
SPOILER
Nem is beszélve a Superman legnagyobb dilemmáját jelentő film végi gyilkolással, ami esetén az "ez volt az egyetlen megoldás" tétel meglehetősen hihetetlennek hangzik.
SPOILER OFF

Persze nem azt mondom, hogy Snyder jó munkát végzett volna, de az írásban szerintem ott is neki adsz "kreditet" ahol a forgatókönyvíró érdemelne.

Huber Zoltán 2013.12.03. 18:05:46

@scorsesefan: @scorsesefan: régi vita már ez, kinek mennyi kredit jár. én azon az állásponton vagyok, hogy a rendező az, aki végül azt mondja a jelenet végén, hogy "cut", az ő neve virít a filmen, ő a végső "pecsét". Értem én, hogy Goyer írta a forgatókönyvet, de azért megnézném, hogy néz ki papíron a városok totális ledúrása vagy az összecsapások leírása, illetve mit tett hozzá ehhez Snyder "lager-than-life" mentalitása.

Olyan dolgok ezek, melyeket csak akkor tudnánk egyértelműen nevekhez csatolni, ha részt vettünk volna a munkában. Ahogy egy másik, ma megjelent írásommal kapcsolatban is előjött ez a dolog, én hajlamos vagyok a rendező "nyakába varrni" a dolgokat, ami nyilván igazságtalan, de valahogy át kell hidalni ezt a problémát...

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.12.04. 13:49:24

@Huber Zoltán: igen, a hazai kritikákat olvasgatva én is mindig azt veszem észre, hogy szinte mindig a rendezőt hibáztatják. Holott néha még a végső szó sem az övé, hanem a producereké. Persze érthető, hogy a forgatókönyv ismerete nélkül nem tudjuk eldönteni, hogy az adott "hiba" már akkor jelentkezett-e, vagy a rendező fogta magát és pont leszarta a dolgot, esetleg a producer döntött úgy, hogy még 5 perccel meg kell kurtítani a filmet és ezért nem került a végső változatba egy amúgy fontos jelenet...

Mindenesetre én azért igyekezek disztingválni,ha egy filmről írok.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.12.04. 14:40:32

érdekes, hogy képregényolvasóként, és képregényfilm kedvelőként tekintek magamra ezt azonban mégse láttam a mai napig. ahogy az előző supi filmet se.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.08. 16:51:16

Csatlakozom én is: oké, hogy a rendezőé a felelősség, de minden bizonnyal nem ő rontotta el a forgatókönyvet. Főleg, hogy olyan gáz párbeszédek és jelenetek voltak néhol, hogy azt már nem lehet Snyderre fogni.
Aki egyébként nekem rendezőként mindenképpen csalódást okozott, a Dawn of the Dead és a Watchmen szerintem bitang jó rendezések voltak, ez meg egy jellegtelen semmi. (A 300-at viszont én sem szeretem annyira.)
süti beállítások módosítása