Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Chappie/Holnapolisz és az eredetiség furcsa problematikája

2015.07.11. 15:23 | Huber Zoltán | 4 komment

critic.jpgHollywoodban idén már tényleg nagyon kevés eredeti ötletből készül potenciális sikerfilm. A folytatásokkal és franchise-mozikkal önmagukban nincs is probléma és egy friss koncepció önmagában még feltétlenül jobb, mint egy régen bevált recept. Az Álomgyár mindig is a biztonsági játékra ment és természeténél fogva újrahasznosítja a korábbi sikereket, a helyzet most annyiban más, hogy már márkanévként látványosan ki is írja a produkcióra, ez bizony felmelegítés. Ahogyan az új Mad Max példája is mutatja, az invenció utat tör magának, ami pedig ötlettelen, az bármibe csomagolva rossz marad. Az igazán aggasztó inkább az, hogy az uralkodó marketing-módszerek mennyire nem tudnak mit kezdeni a kísérletezőbb darabokkal, így azok nem találják meg a közönségüket. A nézők nagy része a stúdiókhoz hasonlóan biztonsági játékos és inkább beül egy rossz, de kiszámítható filmre. A kínálat kockázatosabb kilengései buknak még akkor is, ha egyébként nem rosszak. Ez pedig azért rossz, mert hosszabb távon kiölheti a bizonytalanságot és az invenciót a rendszerből.


Chappie és a Holnapolisz sorsa pontosan mutatja, mennyire kilógnak a sorból azok a darabok, mely látványosan megkerülik a megszilárdult paneleket. Ez utóbbi este különösen érdekes, hisz egy sikeres író-rendezővel (Brad Bird) és kevelt nevekkel (Hugh Laurie, George Clooney) sem tudta visszahozni az árát és a többség csak a film negatívumait látta, míg az eredményei csúnyán elsikkadtak. A Holnapolisz legnagyobb hibája, hogy nem találta meg a saját célközönségét. Adott egy kedvesen naiv mese a pozitív gondolkodás, az optimizmus és kíváncsiság fontosságáról - alapvetően gyerekeknek csomagolva. Ha ez a történet egy Pixar-animációban tűnik fel, vélhetően minden rendben, élőszereplős filmként viszont rögtön rákerült az infantilizus és a szentimentális giccs képlete. A súlyosabb probléma mégis az, hogy a film az alaptémára fogékonyt korosztályt nem képes megszólítani. A retró látvány, a felnőttes humor elidegeníti a potenciális nézőket. Clooney és Laurie neve nekik semmit nem mond. 

tom1_640x282.jpg

A film ráadásul úgy volt beharangozva, mint egy rendkívül átványos sci-fi. Bird remek forgatókönyvet írt, komoly témákat pedzegetett, vaskos poénokat engedett meg magának és számos merész húzással élt, csak épp egy dolog nem sikerült, ez a mozi nem lett látványos. Hiába hát az okos flashback-struktúra, a szokatlanul morbid viccek és remek összekacsintások, a fantasztikus attrakcióra éhes néző csalódottan távozik. A Holnapolisz így számtalan szék közül a padlóra esett, az eredetisége pedig nem jótékony előnnyé, hanem épp ellenkezőleg, súlyos hátránnyá vált. A magányos lovashoz hasonlóan itt sem látszik igazán az óriási költségvetés és ez a film is bukásként lesz elkönyvelve, holott a hibái ellenére sem rossz, sőt. Eljön majd a nap, amikor néhány fanatikus mozirajongó felfedezi magának, de addig is úgy hivatkoznak majd rá, mint arra a buktára, mely akkurátusan kerülte a trendeket és ezért gyorsan süllyedt. 

A Chappie esete még különösebb. A közepes költségvetésű mozi úgy hozta vissza bőven az árát, hogy szinte mindenkit zavarba ejtett. Neill Blomkamp nemcsak a várakozásokkal ment szembe, de egy olyan műfaji koktélt dobott össze, amivel nem igazán tudott mit kezdeni a közönség. A Rövidzárlat találkozik a Robotzsaruval, a kegyetlen rendőrrobotból aranyos gyermek válik, a bizarr családi moziba oltott robot sci-fi a dél-afrikai gettó kellős közepén. A Chappie tulajdonképp erősen szerzői film, Blomkamp láthatóan a saját ízlését tolta bele ebbe a moziba és hajmeresztő ötleteket gyúrt egybe. Die Antword és bizarr Frankeinstein-metafora, brutális akciók és egy hihetelten hajzattal büntető agresszív Hugh Jackman. A szokásosnál rázósabb hullámvasutazást sokan nem bírták, akik viszont rákattantak, azoknak nagyon bejött a dolog.

Robot-hőséhez hasonlóan Blomkamp sem lett kitaszított underdog csak azért, mert mással próbálkozott. A Chappie erősen felemás fogadtatása ellenére az általa megálmodott új Alien-project zöld utat kaphatott. Úgy tűnik, azért csak szükség van még a kreatívabb, merészebb megoldásokra akkor is még akkor is, ha egyébként egy értékes brand van a kézben. Amíg készülhetnek ilyen friss darabok és néha befut egy-egy remek franchise-ráncfelvarrás is, addig olyan nagy gond talán nincsen.   

chappie.jpeg

Címkék: hollywood

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr577613270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.07.12. 11:00:36

Szerintem egy film sikerességében sokkal nagyobb szerepet játszik, hogy milyennek tűnik, mint hogy véglegesen milyen lett. Elvégre a sorsa már az első hétvége előtt eldől, ezen a szájreklám már viszonylag keveset tud csak kozmetikázni akármilyen irányba is.

Úgyhogy éppen ezért a Tomorrowlandről írok, mert azt nem láttam: a promóanyagok alapján egy annyira jellegtelen, generikus, retro utánérzésekre hagyatkozó sci-finek tűnt, ami még igazán nem is látványos. Gyakorlatilag az egyre inkább kifáradó YA-őrület újabb darabja a mögötte álló könyves rajongótábor nélkül. És ha megnézed, az USA-ban pl. csak egy hangyányival hozott rosszabbul, mint a nem túl bejáratott Maze Runner. (Csak ugye az egyik került 34 millióba, a másik meg 190-be...) Pedig a Disney tudhatná jobban, hiszen ők párszor pofára estek az ilyen nagyon eredetinek szánt, de egyáltalán nem annak tűnő filmekkel (John Carter, Lone Ranger).

Úgyhogy szerintem nem csak eredetinek kell lenni, de annak is kell látszani, márpedig ezek a filmek (idecsaphatjuk még a szintén "eredeti" Törésvonalat) egyáltalán nem tűntek annak.

Viszont én ennyire optimista nem vagyok, mint a cikk végkicsengése, egy Jurassic World után eléggé tartok attól, hogy az ifjú és tehetséges rendezők nem éppen a merész megoldásaik miatt kellenek a stúdióknak, csak szükség van valakire, aki kellően imádja a klasszikusokat,és éppen ezért össze tud rakni belőlük egy ügyes utánérzést anélkül, hogy nagyon ugrálna. És kicsit az eredeti alkotások kapcsán is ezt látom, hogy azok kapnak zöld utat, amelyek tényleg csak kategóriájukban számítanak annak, de vállalásaikban jó pár franchise bátrabb náluk. Kifogásnak viszont remek a stúdiók részéről, hogy az eredeti darabok látványosan nem kellenek a népnek.

scorsesefan 2015.07.12. 16:07:53

Én is a Holnapoliszhoz szólnék hozzá, de én láttam (moziban), ellentétben a Chappie-vel. Kezdem ott - Brad Bird neve nem tudom mennyire van a köztudatban - Amerikában talán azért jobban, kis hazánkban szerintem egy szűkebb réteget leszámítva senkit nem hoz lázba a neve. Clooney - bulvárújságot szvsz előbb adnak el vele, mint filmet. Illetve ma már egy színésszel nemigen adnak el filmet. A forgatókönyvért megjegyezném nem csak Bird felelős, hanem Damon Lindelof is (sokak szerint a film gyengeségeiért ő az első számú felelős), és én azért nem nevezném remeknek a végeredmény fényében - (természetesen számomra) az expozíció kissé hosszúra sikeredett, de főleg az utolsó harmad volt, ha nem is csalódáskeltő, de közel sem kielégítő. Összességében a Holnapolisz jó film minden hibájával együtt, viszont a bukása miatt én nem sírnám tele a párnám. (Az eredetiség egyébként ez esetben is érdekes, hiszen a film egy Disneyworld-ös attrakció nyomán készült tudtommal, ld. még ebben a kategóriában a Karib-tenger kalózait.)
HA. Ha például a Jurassic World nem döntene rekordot rekord után - a színtelen-szagtalan iparosmunka mintapéldánya, aminek a legnagyobb pozitívuma a nosztalgiafaktor az első rész iránt. Ennek fényében a Holnapolisz is többet érdemelt volna.

Huber Zoltán 2015.07.15. 12:01:29

@danialves: ezt nagyon jól megfogtad " film sikerességében sokkal nagyobb szerepet játszik, hogy milyennek tűnik, mint hogy véglegesen milyen lett". Engem ez keserít el, lassan felpakolják az egész filmet darabokban, már évekkel korábban elkezdik csepegtetni az infókat...megérne ez is egy posztot, hogy a "moziélményben" ma sokkal fontosabb az előzetes marketing, mint maga a végeredmény. Az eredetiség kérdését is meg lehetne itt fogni + mennyi "eredeti" ötlet van, ami silány és generikus.

A Disney tényleg érdekes, próbálkozik rendületlenül és igen, a JW sikere után rosszabb lesz a helyzet. El kéne hasalnia jó néhány nagy filmnek, hogy változzon a dolog, de ki fogadna arra, hogy a SW vagy az Avanger3 bukta lesz?! Viszont amíg befut néha egy-egy Mad Max, addig próbálok optimista maradni :) + ott van az indie- meg a nemzetköz vonal, ami egyre jobb...de ez már más téma

@scorsesefan: Brad Bird tényleg nem nagyon ismert itthon, de mint az ábra mutatja, az USAban sem volt elég vonzó a neve. Nekem a forgatókönyvvel nem is volt bajom, sőt, inkább a látvány lett jellegtelen, nem látszott a filmnek az óriási költségvetés. Amúgy igazad van, vidámparki cuccból készült a film, de ettől én még "eredeti" ötletnek tartom, mert itt csak nevek/látványelemek kerülnek át...de tényleg nagyon ellentmondásos, mi számít fel/átdolgozásnak stb. Maximálisan egyetértünk, a film többet érdemelt volna.

(bocs a kései reakcióért, nem voltam gépközelben)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.07.15. 12:58:36

@Huber Zoltán: Én azért úgy gondolom, az eredetiséget bőven meg lehet a marketingben is látni, ld. pl. a Gravitáció "trailerei" (amelyek filmklipek voltak tulajdonképpen). Bár ugye hozzátartozik a történethez, hogy alájuk kevertek hangeffekteket, gondolom azért, hogy az átlag popcornzabáló mozibajáró azért ne döbbenjen meg annyira.
De egyáltalán, a Macbethnek 3 képkockájából meg lehet mondani, hogy baromi stílusos film lesz, a Tomorrowland kapcsán viszont ezt a legkevésbé sem éreztem. Van 1-2 kivétel (Godzilla - igaz, rendezés szempontjából a film pont ugyanolyan zseniális volt, mint az előzetesei), de legtöbbször elég jól le lehet szűrni ezekből a pár percekből is, hogy mivel állunk szemben, és még szerintem olyan "vájtszeműnek" sem kell lenni hozzá.

Alapvetően egyébként én sem értek egyet a közhelyes siránkozásokkal, de akármennyire is örülök neki, egy Fury Road még nagyon kevés, amikor 3 hétre rá jön egy Jurassic World, rá 3 hétre meg egy T5. Én bízom a jövő évi felhozatalban is, Ayer, Edwards, Kurzel, Russo tesók stb. nagyon ígéretes nevek, de hát a T5 meg a JW is 2015 egyik legjobban várt filmjei voltak nálam, amíg meg nem láttam az első előzetesüket...
süti beállítások módosítása