Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Jobs/NWA/Trumbo – Három portré, három módszerrel

2016.06.06. 16:49 | Huber Zoltán | Szólj hozzá!

Az életrajzi filmek állandó szereplői a különféle díjátadóknak, különösen a színészi és írói teljesítmények miatt. A heroikus küzdelmek, a jellegzetes karakterjegyek látványos átváltozásokra adnak lehetőséget és komoly drámai potenciálokat tartogatnak, mégsem könnyű túlmutatni a műfajon.Az alkotók előtt álló legnagyobb kihívás azon nézők megszólítása, akik nem sokat tudnak a választott alanyról és nem is érdeklődnek iránta.

Már önmagában is gondolatébresztő, hogy korunk meghatározó ikonikus személyiségek közül többen monomániás megszállottnak tűnnek. Julian Assange vagy Mark Zuckerberg úgy válhattak fénysebességgel szimbólumokká, hogy nemcsak a zsenialitásuk kérdőjelezhető meg, de az eredményeik enyhén szólva ellentmondásosak. E két sokat emlegetett figura hírneve össze sem mérhető az öntörvényű látnokként ünnepelt Steve Jobs kultuszával, akit a rajongók egyenesen az ezredforduló legfontosabb emberének tartanak.

steve_jobs_fassbender.jpg

A vallásos méreteket öltő kultuszt néhányan olyan magas szinten ápolják, mintha Jobs egymaga adta volna a kezünkbe a laptopot, az érintőképernyőt és az mp3-at, az okostelefonozás pedig maga lenne a megváltás. Az ellentábor ezzel szemben egy magányos és mérges manipulátorként hivatkozik rá, aki szerintük gátlástalanul kihasznált mindenkit maga körül. Kétségtelenül izgalmas személyiségről van tehát szó, négy évvel a halála után így nem véletlenül készült már a második életrajzi film róla. Áldott próféta vagy mezei prókátor? Nagy kár, hogy a Steve Jobs nem visz közelebb a rejtély megoldásához.

Aaron Sorkin forgatókönyvíró egyszer már sikerrel vizsgált egy hasonló alanyt. A Facebook jelenségét boncolgató, kiváló Social Network - A közösségi háló hatásosan tárta fel az oldal sikere mögött megbúvó pszichológiai motívumokat. Sorkin bevett módszere, hogy a tények szimpla szétválogatása és összegzése helyett a kontrasztok és a drámai motívumok érdeklik, így mutatva fel az ismerős sztorik mögötti lehetséges mozgatórugókat. A Steve Jobs esetében mindezt úgy próbálja elérni, hogy hősét három meghatározó jelentőségű prezentáció előtt, a kulisszák mögött, valós időben láthatjuk. E leszűkített és szigorú keretek segítségével Sorkin sikerrel teszi fel a nagy kérdést, de hogy Jobs fantasztikus karmester volt-e vagy csak egy sérült szociopata, abban sajnos nem segít dönteni.

steve-jobs-pic-1.jpg

Komoly rendezői kihívás egy ennyire teátrális és életidegen tripla szituációt hatásosan a vászonra vezényelni. Danny Boyle azon kevesek egyike, aki egyenesen imádja az efféle szokatlan feladatokat és számos műfaj után most egy életrajzi filmben is kipróbálhatta magát. Boyle és Sorkin koncepciójának lényege, hogy látványosan elemelik a filmet a valóságtól. Fassbender nem hasonlít Jobsra és a legkevésbé sem életszerű, hogy hősünk összes személyes és szakmai problémáját a sorsfordító színpadra lépések előtt néhány perccel kell szembenéznie. Az alkotók e módszerükkel kétségtelenül kikerüli a sablonokat, csak épp az Apple termékeihez hasonló, kifelé zárt rendszer születik. Kétségtelenül mutatós darab, de ha felszín alá akarunk menni, falakba ütközünk.

A Steve Jobs óramű pontossággal sorolja és egy-egy mellékszereplővel meg is személyesíti a vállalatvezetővel kapcsolatban felmerülő közhelyeket. A lehatárolt, háromszor megismételt szituációban a főhősnek újra és újra szembe kell néznie a kihívásokkal és így rajzolódna ki a személyisége, ám éppen ezt nem sikerül véghezvinni. A közösségi háló azért volt érdekfeszítő, mert végül nem Zuckerberg, hanem a hipotetikus felhasználó enyhén parodisztikus portréját kaptuk. A Steve Jobs a mérsékelten izgalmas életrajzok tipikus esete, azaz pont a semleges nézőt hagyja cserben. A rajongók az ábrázolt emberi hibái miatt még jobban imádják majd a hősüket, míg a másik oldal kedvére utálkozhat tovább. Aki viszont nem értette, mi is ez a nagy felhajtás Jobs körül, az két óra elteltével sem fogja.

Ha az adott személyt vagy személyiségeket bemutató film képtelen áthidalni a vizsgált jelenség ismeretének vagy kulturális beágyazódottságának a hiányát, akkor egész egyszerűen nem működik. Az Apple-legendával ellentétben a Straight Outta Compton egy kisebbség számára fontos témát próbálna a köztudatba emelni, sikertelenül. A mű kapcsán rendre elhangoznak olyan érvek, hogy ez bizony egy sokkal többre hivatott, rendkívül fontos alkotás, melyet a rangos filmes díjak ítészei kizárólag azért hanyagolnak, mert nem ismerik el az N.W.A. és az általuk képviselt zenei stílus jelentőségét. Szándékosan figyelmen kívül hagynak egy jelentős szubkultúrát és inkább a fehér többség számára fontos témák alacsonyabb színvonalú megfilmesítéseire szavaznak, azaz rasszisták. Ironikus adalék mindehhez, hogy a film forgatókönyvét egy fehér nő és három fehér férfi jegyzi és pont őket jelölték az Oscar-díjra.

straight-outta-compton-character-posters-banner.jpg

E fenti állítás igazságtartalma valóban lehet vita tárgya, ám az is bizonyos, hogy ezt a kérdést nem a Straight Outta Compton fogja eldönteni. Elég csak a Steve Jobs mellé tennünk és rögtön nyilvánvalóvá válik, mennyire konvencionális és érdektelen portré született egy kimondottan fontos zenekarról. Az N.W.A. születése és befutása komplex téma, tele az amerikai társadalom mélyen gyökerező problémákkal, egymásnak feszülő indulatokkal és izgalmas karakterekkel, melyekből a film csak nyomokban villant fel valamit. Nincsenek valódi karakterek, nincs igazi küzdelem, nincs dráma ésnincsenek mélyebb összefüggések, a valóban lényeges dolgokból végül egy-egy vágókép marad (lásd a Los Angeles-i zavargások megjelenítését).

A film valóban hiánypótló abból a szempontból, hogy egy még nem kanonizált kulturális jelenség vizsgálatára, a mögöttes élethelyzetek szélesebb körű megismertetésre törekszik, csak épp célt téveszt. A nyugati parti hiphop úttörőinek heroikus celluloid-szobrot állítani persze nem ördögtől való, abszolút vállalható (anyagilag sem elvetélt) ötlet, de a Steve Jobs esetéhez hasonlóan ismét a semleges nézők maradnak hoppon. A szépre sikált, mindenhol akkurátusan lekerekített, hihetetlenül konvencionális zenekarportréval az alkotók óriási ziccereket hagynak ki. Két és fél óra után csak annyit tudunk meg, e vagány srácok a fehér elnyomás ellenére is kitörtek a gettóból és kifejezték magukat. A rajongókon kívül mindez bizonyára keveseket hoz majd lázba.

Az ötvenes évek paranoid kommunistaüldözésekor feketelistára tett Dalton Trumbo küzdelmét bemutató portré sem köti majd le azok figyelmét, akiket abszolút hidegen hagy Hollywood vagy esetleg nem tudják, kicsoda John Wayne vagy Kirk Douglas. A Trumbo nem sokban mutat túl a "igaz ember az igazságtalanok ellen" örök képletén és túlzottan árnyaltnak sem nevezhető, az emlegetett semleges nézőket mégis sikerül megnyerni. Az egyik első forgatókönyvíró-sztár zsenialitása és tántoríthatatlan kiállása minden giccsfaktora ellenére jó sztori, melyet a stúdiók egzotikus világa keretez.

trumbo-700x391.jpg

Tipikus hollywoodi mese ez a tehetség hatalmáról és a kitartás, az erkölcs erejéről, némi történelemórával és könnyfacsaró családi melodrámával fűszerezve. Ingadozunk ugyan a komédia, a tragédia és a fékezett habzású amerikai tanmesék egymást gyakran kizáró minőségei között, de a rajongva ábrázolt arckép ebben az esetben életre kel. Bryan Cranston érzékeny átváltozása mellett John Goodman zugstúdió-mogulja is találó, a felbukkanó nevek és címek pedig a mozi szerelmeseit kényeztetik majd. A Trumbo gyakran egyenetlen, kiszámítható és sablonos, mégis működik, mert választott alanyán keresztül a filmkészítés csodájáról, a filmesek megszállottságáról mesél. A másik kettő jóval ambiciózusabb vállalásaival ellentétben ez a portré épp e nyilvánvaló áthallásaival ér célt.

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr438784478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása