Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Egy, kettő, három

2010.01.16. 18:15 | Huber Zoltán | 5 komment

Mégis mi a fene történik a vígjátékkal, mint filmes műfajjal? Ha az utóbbi évekből (de akár évtizedekből) akarok jó vígjátékot mondani, hát nincs egyszerű dolgom. Ha amerikait akarok mondani, akkor jóval nehezebb. Ha meg olyan amerikait akarok mondani, ami nem tini-szex-betépés témakörből van vagy nem rom(antikus) kom(édia), akkor egy kezemen meg tudom számolni a filmcímeket.

Pedig a vígjáték alapító filmes műfaj. Már az első mozielőadás első történetcsírának nevezhető betétje is geg (L'Arroseur arrosé) - a komédia a mozi egyik alkotóeleme. A műfaj mindig nagyon élesen tükrözte az aktuális világ állapotát. Gondoljunk a korai burleszkre, mely együtt fejlődött a filmmel és annak nyelvével (vizuális humor, nagyon szigorú és kötött műfaj). Frank Capra "polgári" vígjátékai ugyanúgy tükörzik a boldog békeidőket, mint a a Dr. Strangelove vagy a Diploma előtt a hatvanas éveket. De jól mutatja például a nyolcvanas éveket is Chevy Chase és Steve Martin...még nem is jártunk velük annyira rosszul, az újhullámos zene sokkal szarabb volt.

A mai világ tehát így a gátlásokkal teli, ezért betépett, kanos tinik és az ütődött feketék világa lenne, akik csak bulizni akarnak, tesznek mindenre, ami nem az önkielégítés, a pia és fű körül forog? Ha pedig végre vége a pubertásnak és a komplexusképző giminek, akkor az atomizált társadalom egyedülálló, magányos egyedeivé válnak, szingli férfiakként és nőkként végzik - hogy milyen eredménnyel, azt mutatja az amerikai romkomok silányabbnál silányabb minősége. Ez lenne tehát a '68-as generáció éppen cseperedő gyerekeinek világa? A hippi mamák és papák utódaikra hagyták a szexuális forradalmat és a megszelíditett fogyasztói társadalmat, egy olyan világot, ahol a fiatalok tesznek minden ideológiára, csak túl akarják élni/bulizni a rettegett gimit majd az egyetemet, hogy aztán szingliként rettegjenek tovább attól, hogy még negyven előtt találjanak valakit (akitől aztán, gondolom én tíz év múlva válnak). Közben meg tesznek arra a sok gondra, amitől valóban retteghetnének...No persze ennyire talán nem sötét a helyzet, de ha csak a hollywoodi vígjátékokat néznék, valami ilyesmi rajzolódna ki előttünk. (A helyzet iróniája éppen az, hogy nagyon sokan valóban szinte csak hollywoodi vígjátékot néznek). Ha mást nem is, azt tehát el kell fogadnunk, hogy azért bizonyos tendenciákat élesen kirajzolnak a hollywoodi komédiák.

Amerikában vígjátékkal egyedül a "függetleneknek" jön össze néha a komolyabb kritikai és közönségsiker, pedig nem tesznek más, csak kicsit "realistább", társadalomtudatosabb vígjátékokat csinálnak. Az ünnepelt Jude Adaptow például "csak" annyit tesz, hogy igazi tiniket szerepeltet (értsd: kövér, pattanásos tiniket és nem harmincéves vékony szupermacsókat) és földközelibb problémákat vesz górcső alá - de ettől még nem készít minőségi komédiát (csak minőségibbet a szarhoz képest...)

Érdekes, hogy a világ más részein mindezek ellenére még él és virágzik a műfaj. A hagyományosan erős angol vígjáték most is nagyszerúen működik: a Hot fuzz, de főképp a Shaun of the dead nagyszerű, a Borat szintén sokkolóan vicces. A franciák (általában) jók romkomban, de nekem nagyon bejött az Isten hozott az isten háta mögött is. Persze nem kell panaszkodnia Észak-Európának sem (szerencsére elég sajátos a humoruk), sőt, néha Ázsiának is sikerül nevettetni (szomorú, hogy az abszurd szülőföldjének, Kelet-Európának mostanában nem nagyon). Ezek a nagyszerű vígjátékok azonban társadalmi problémákra reagálnak, amilyen könnyednek és őrültnek tűnnek, annyira komolyak és átgondoltak. Ezekben az esetekben ugyanis az okos hülyéskedik és így lesznek a filmek szellemesek, míg Hollywood nem akar (vagy már nem képes?) ilyen szintű komédiákat gyártani.

Nem mondom azt, hogy a minőségi hollywoodi vígjáték végleg haldoklik, hiszen volt már ilyen peridóus a 40-es, 50-es évek hosszabb fordulóján, a 80-as években is - de mindenestre elgondolkodtató, hogy míg szinte minden más műfaj burjánzik (még a kalózfilm és a western is visszatért), addig ezek épp a "tiszta" vígjátékokat zabálják fel. Van vicces horror, vicces akció, vicces tragédia - Tarantino is baromi vicces - de ezek nem vérbeli vígjátékok. A humor itt mást szolgál: nem egy alapvetően komoly problémát tesz nevetve fogyaszthatóvá, hanem a másik műfajt fűszerezi meg. A paródia műfaja pedig mintha végelgyengülésben meghalt volna....a mostanában készült paródiák nagyrészt az imdb bottom 100 listáján szerepelnek...említést sem érdemelnek!

Hogy mi a francért hozom én fel mindezt?

Mert egészen véletlenül épp egy olyan filmet néztem meg a hatvanas évek elejéről, amiben mindaz benne van, amit én fentebb felhánytorgattam. Az Egy, kettő, három címet viselő mű azért landolt a lejátszómban, mert az eredeti darab szerzője Molnár Ferenc, ezt írta át és forgatta le a rendezőóriás, Billy Wilder. A Molnár-darabot sajnos nem ismerem, de valószínűleg az alapszituáción kívül nincs sok köze a nyugat-berlini Coca Cola igazgató (akit ráadasul MacNamarának hívnak...mffa!) és a kelet-berlini fiatal kommunista körül összpontosuló végleges történethez. A film 1961-ben, a hidegháború igazi beindulásakor, ráadásul a még fallal éppen nem kettéosztott Berlinben készült. Az elkészült művet pont egy kevés választja el attól, hogy (a Dr. Strangelove mellett) kultikus hidegháborús vígjátékká vált.

Ami a klasszikus vígjátéki formát illeti: egyrészt a film rendkívül feszes, sodró lendületű, a poénok óramű pontossággal érkeznek, a tempó még mai szemmel is nagyszerű (ezek egyike sem igaz a mostani vígjátékok nagy részére). A félreértéses szituációk helyett sokkal nagyobb hangsúlyt kap egyrészt a karakterekre épülő geg (megteheti a rendező, hála nagyszerű színészválasztásnak), másrészt lenyűgöző a film verbális humora, ami számomra igazi meglepetés. Nagy a poénsűrűség, ráadásul a viccek nagyobb része ötven év alatt sem kopott meg.

Eddig azonban egy remek, de szabályos (így feledhető) vígjátékre gondolhatnánk, de ami azt a bizonyos pluszt adja a filmnek, az a leheletfinom irónia, ami végig belengi, finoman rárakódik az alapvetően klasszikus komédiára. Kapnak belőle a komcsik/oroszok (többet), a kapitalisták (kevesebbet), a német néplélek (jó sokat) - de legtöbb irónia forrása mégis maga a hidegháború. A legélvezetesebbek a megosztott városban (túl)élő németeken élcelődő gegek, vagy a kapitalista gyárvezető és a fiatal fanatikus bolsevik szópárbajai, valamint a gyáros és a szovjet delegáció "tárgyalásai". Berlinben ugyanis már kettészakadt a világ, de a felszín alatt még lehet tárgyalni...a szexi nő még közös valuta, még mindent "el lehet valahogy intézni".

Sajnos pont a film végére fogy ki a szusz...Wilder dübörögve vezeti társulatát a fináléig, de a bolsevik átváltozása gazdag kapitalistává már nélkülözi a szatírát, ahogy James Cagney családi megtérése is. A film mögül kifogy a hidegháború - így nincs irónia sem, csak klasszikus befejezés. Ezért nem válhatott az Egy, kettő, három kultuszfilmmé, pedig a nagy potenciált végig érezhetjük benne.

A film után elgondolkodtam, vajon siker lehetne egy ilyen hollywoodi komédia most? Talán az ingerküszöbünk fentebb került és már csak tényleg fingáson meg pöcsökön tudunk csak röhögni? Vagy a társadalom tényleg annyira átalakult volna, hogy tényleg a mai valóságra reagálnak az álomgyári vígjátékok? A válaszokat nem tudom, de egyben biztos vagyok: jó lenne, ha Hollywood újra gyártana ilyen szabályos, mégis finoman árnyalt komédiákat. A nagy többség ugyanis nem fog sem külföldi, sem amerikai független komédiákat nézni, mert nem jut hozzá a plázákban és a tévében sem. A humorra viszont nagy igény van, hiszen nagyszerűen csomagolja be a komolyabb kérdéseket és segít megbírkózni az aktuális össznépi frusztrációkkal. Elhiszem, hogy sok tinit frusztrál a dugás, sok fiatalt pedig a házasság kérdésre, és ráadásul többségben ők járnak a plázákba is, tehát producerként biztos bevételi forrást látnék bennük. De mégis jó lenne végre telivér hollywoodi vígjátékot látni, amely mondjuk finoman reagál a klímaváltozásra vagy a pénzügyi válságra. Billy Wildernek általában összejött az ilyen, mind kritikai, mind közönségsikert ért el. Azért ma is van néha ilyen...Wilder örökségét továbbviszi például a Burn after reading...kezdetnek jó, de több ilyet! Addig meg nézzünk ilyen régi gyöngyszemeket...

Értékelés: "Egy, kettő, három: 8/10"

 

Címkék: vígjáték billy wilder egy kettő három

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr71677438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hopszmariska 2010.02.01. 14:36:04

Nálam kilenc pontos a film, bár egyetértek, a végére kicsit kifullad. Az eredeti Molnár Ferenc darabban nem kelet-berlini forradalmár a srác, hanem kommunista taxisofőr. :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.07.30. 10:47:23

Nálam is kilenc pontos ez a film, de Chevy Chase-t és Steve Martint is meg kell védenem: előbbi nagyon jó tudott lenni, ha jó forgatókönyvet kapott (ami persze nem volt gyakori eset, sajnos, ezzel együtt pl. a William Friedkinnel közös szatíráját merem ajánlani, jót tett neki az idő), utóbbi pedig sosem tévedett, amikor önmagának írt filmet (a Carl Reinerrel közös munkái túlzás nélkül zseniálisak, főleg A pacák és a noir-rajongó filmb*zik nedves álmát megtestesítő Halott ember nem hord zakót).

Huber Zoltán 2012.07.30. 11:03:39

@Orosdy Dániel: Igen, Chase és Martin azért tényleg tudott jó lenni, ha akart...meg hát Bill Murray is csinált egy-két jó cuccot a nyolcvanas években. Bizony, amikor ezt a posztot írtam még fiatal voltam és mohó...azok voltak a régi szép idők :) A Halott ember nem hord zakót tényleg alapmű, de ott van még a Golfőrültek is. Az évszázad üzletét ellenben még nem láttam, de meghoztad a kedvem.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.07.30. 12:48:01

@Huber Zoltán: Bizony, ha mentséget kéne találnom a nyolcvanas évekre (nem _minden egyes dologra_, hanem az általános korszellemre, a mainstreamre), akkor szinte csak a vígjátékokat és egyes komikusokat tudnám kiemelni.
Az évszázad üzletéhez egy kedves élményem is fűződik. Pécsett volt szerencsém egy időben filmklubot (társ)vezetni, és feltett célom volt a Friedkin-életmű alulértékelt darabjainak megismertetése a kis közösséggel. Majdnem minden film működött (A félelem ára, A francia kapcsolat - ami persze nem alulértékelt, A születésnap, Bug, Haláli meló, Portyán stb.) és mindben egyértelműen bíztam is -- Az évszázad üzlete kivételével. Tudtam, hogy vannak érdemei, de azt is, hogy közutálatnak örvend, és nem teljesen véletlenül (vígjátékként annyira nem működik, Chevy Chase-filmnek sem, kicsit széteső, nincsenek nagyon szimpi szereplők etc.). Aztán egy hosszas, magyarázkodós bevezető (és persze a film) után többen azzal jöttek oda hozzám, hogy ez igenis rohadt jó volt, nem is esett szét, a Chase-gyűlölő kollegina elismerte a főszereplő alakítását... Szinte már túlzó is volt az ajnár, de az biztos, hogy nyilvánvalóan működött a film, és még én is többre értékeltem ez után, mint korábban, pedig legalább ötször láttam addig. Nem egy Dr. Strangelove, de több köze van ahhoz, mint a Fletch-hez vagy a Golfőrületkhez (amelyek persze egyébként kiválóak maguk nemében).

Huber Zoltán 2012.07.30. 14:13:02

@Orosdy Dániel: Erősen meghoztad a kedvem a cucchoz...beszerzem :)
süti beállítások módosítása