Füstös-szaros lakótelep, szeméthalom és undorító emberek - Közép-Európa olyan távoli és egzotikus vidék egy amerikai tini számára, mint Fekete-Afrika - legalábbis az Eurotrip című szösszenet szerint...egy szó mint száz, íme:
Mielőtt azonban mindenki előkapná a karikás ostort és sült amerikai embervérre kezdene áhítozni, gondolkodjon el egy percre: mi vajon nem hasonló sztereotípiákkal közeledünk amerikai barátainkhoz?
Én biztos, hisz buta és kövér tahónak gondolom őket, akik egész nap kólát vedelnek és annyira hülyék, hogy még azt sem tudják, Európa nem egy ország. Talán 1:1 abban is, ki mennyire ismeri a másikat, mert ahogy ők sem vágják, hol van Krakkó vagy Zágráb, úgy Ohio vagy Alabama nekem is neccesen jelenik meg a vaktérképen. Ráadásul én azon is röhögök, mennyire hülye sport a baseball meg hogy nemzeti étel lehet a hamburger. Nem ismerjük eléggé egymást, ezért gyártunk hülye előítéleteket - nincs is ezzel akkora baj. Ez persze nem feltétlen mentesíti a film alkotóit - valószínűleg karikatúrának szánták ugyan a filmet és én még röhögni is tudok rajta, csak sajna az a sok amerikai tini, aki megnézte, talán nem érzi ennyire eltúlzottnak a dolgot...a sztereotípiákkal való viccelődés ugyanis nagyon kényes és ezért összetett dolog. Ész kell hozzá!
Sokkal érdekesebb kérdés, Közép-Európa miért valami vadkeleti pusztakénk jelenik meg az amerikai filmekben... A hidegháború óta ugyanis vagy maffiatanyaként, ex-komcsi feketegazdaságként van jelen, vagy olyan periférikus és elfeledett isten háta mögötti lepratelepként, ahol a helyi lakosok amerikai emberhúsra vágynak (Hostel, Severance). Ha az átlagos képet nézzük, a vasfüggöny még mindig áll, annyi "javulás" látható, hogy Közép-Európa jól helyettesíti a prosztó amerikai vidéket, hisz mégis újszerűbb a Mátrában gyilkolászni mint valami poros arizonai csűrben...új sztereotípia van tehát rögzülőben és egyre nehezebb lesz ezen változtatni.
Hogy Közép-Európa miért épp így jelenik meg, arra sajna nem tudom a választ (tippek vannak), annyit azonban hozzáfűznék a dologhoz, hogy Tony Curtis és Etyekwood mellett (helyett?) talán lehetne ezen csiszolni...ha már mindenki magyar a világban, valamit csak lehetne tenni!
Az legszomorúbb mégis az egészben, hogy az Eurotrip 90 percéből mindössze 5 (!) játszódik Szlovákiában, ezzel ki is van pipálva Kelet-Közép-Európa. Ha innen nézzük, még akár örülhetünk is, hogy London, Párizs, Amszterdam, Berlin és Róma közé befért Pozsony...A film persze nemcsak a posztkomcsi vidéket szopatja, minden nagy európai nemzet megkapja a magáét, ahogy az egyik szereplő Amerikáról is mond egy velőset: "You know America was founded by prudes. Prudes who left Europe because they hated all the kinky, steamy European sex that was going on."
Mielőtt azonban az jönne le, hogy az Eurotúra valami Sacha Baron Cohen-féle okos szociológiai látlelet a sztereotípikák működéséről, ki kell emelnem, hogy ez csak egy agyatlan tinivígjáték - néha ráadásul kifejezetten bántó, egyedül lekapcsolt kritikai érzékkel tekinthető néhol viccesnek. Mégis érdekes irányban turkál a film - nagyon kevés minőségi mű foglalkozik ugyanis a sztereotípiák abszurditásával (jó ellenpélda a Borat).
Az ugyanis szerintem nagyon árulkodó, hogy az Eurotrip elég nagy indulatokat kavart mindeféle fórumokon (lásd pl. youtube) és enyhe kultusszag is érezhető körülötte, van tehát igény az efféle tematikára. Meg lehetne tehát célozni a sztereotípiákat és kellő iróniával plusz ésszel nagyszerű vígjátékokat lehetne forgatni a témában (és halkan jegyzem meg, a kultúrális különbségek feltárásában Európának mindenképp nagyobb rutinja van.) Sok legyet üthetnénk így egy csapással, hisz a sztereotípiák értő kifigurázása nemcsak piacképes, de tehet a kölcsönös megismerésért is. Talán még Közép-Európát is felrakhatná a térképre...