Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Mit üzen az Avatar?

2010.03.02. 15:13 | Huber Zoltán | 57 komment

Olvasom, hogy Cameron filmje itthon megugrotta az egy milkás nézőszámot - ez bizony nem semmi, hisz rendezőnk minden tizedik honpolgárunkat rá tudta arra venni, hogy ne a 'Köztet nézze otthon, hanem csengesse ki az emelt jegyárat valamelyik plázában. A tömegek persze nyilvánvalóan a technikáért tolonganak (és a film tényleg zseniálisan néz ki), de ezt a nagy 3D-motort mégis valami olyan sztorira kellett ráhúzni, mely rezonál a többségi nézői tudatra, így aztán teljesen természetes, hogy az Avatar története egy nagy kliséhalom, trendi zöld szósszal nyakonöntve. Nem véletlen ez, Cameron ugyanis pontosan tudja, csak így lehet világszinten igazán nagyot kaszálni, ahogy azzal is tisztában van, egy igazán bika a látványvilágnál a gagyi forgatókönyv a kutyát sem fogja majd érdekelni. A kritika nagy része épp ezt emeli ki: legyint a történetre és isteníti a moziélményt. Szerintem viszont enyire nem egyszerű a képlet, hisz nézőként bármennyire is teszünk a sztorira, két és fél óra alatt azért mégiscsak felszedünk belőle valamit. Épp ezért arra gondoltam, ha már ennyire sokan néztük meg, piszkáljuk meg ezt a valamit és nézzünk a csillogó díszletek mögé...

Első látásra ugye elég szimpla bennszülöttes-gyarmatosítós ökomeséről van szó, mélytengeri növényzettel meg sárkányokkal, erő-szerű földanyával és egy kis mátrixos identitásválsággal megbolondítva. A felszínen a film fő üzenete azt ordítja az arcunkba: nehogy már a profitot maximalizáljuk, kiaknázás helyett inkább hagyjuk békén az bioszférát és ne formáljuk sajátuk képünkre a világot sem, inkább ismerjük meg és fogadjuk el a másikat olyannak, amilyen és ami fő, ne avatkozzunk bele az ökoszisztémába!
Ez bizony telitalálat, ezzel mindenki szeret egyetérteni (csak tenni nem akar érte, hisz a nagy ökomeséhez papírpohárból szürcsöli a kólát és kocsival megy haza, de ez egy másik kérdés). Egy szó mint száz, az Avatar üzenete ártatlan, mint egy fehér, szűz báránylány - de vizsgáljuk már meg közelebbről, a film pontosan milyen eszközökkel szólít fel a erre a kölcsönös elfogadásra és szeretetre?

Nézzük először a kulcsfigurákat! A főszereplő ismét a nagy fehér férfi, aki rendet vág a világban. A nagy fehér már rendett tett a kvázi-valóságban (Rambo és társai), a múltban (Vissza a jövőbe) és a jövőben (Terminator) - most a jövőben/űrben/bennszülöttek között előzi meg az ökokatasztrófát. Persze a gonoszok is nagy fehér emberek, de ez csak aláhúzza az alaptézist: minden történés a nagy fehér ember játéka, ő az aktív, cselekvő erő. Ő dönt: elveszi ami kell neki vagy segít a hülye bennszülötteknek, akik passzívok, mint mondjuk egy csorda disznó. Ezzel összefüggésben érdekes megvizsgálni a kéklények figuráját! Nekem afféle gepárd-gazella izmokkal megáldott méretes dzsungellakóknak tűnnek, többségben állati vonásokkal (farok, fogak stb.) - nem kell messzire elrugaszkodni, ha Afrikára asszociálnunk; fekete helyett kékre meszelt benga néger törzsről van tehát szó, alapvetően állatnak ábrázolva. Nekik így persze a boldoguláshoz egy nagy fehér emberre van szükségük, aki majd rendbe rakja a szálakat (mert más erre nem lehet képes). Jake az egyetlen, aki proaktív köztük és persze ő arra is képes, hogy cirka két hónap alatt lazán megtanulja, amit ezek a bennszülött balfékek egy életen át szívnak magukba. A végén persze ő lesz a nagy sárkányszelídítő és a törzs tagjává fogadja; bennszülötté válik, de a legmájerebbé, aki elviszi a legjobb csajt és a koronát - a fehér gének, ugye...

A jó oldalon a csodafehér-csóka mellett a tudomány áll, női vezetéssel. A tudomány jó, a tudomány hasznos - ez persze nagyon jellemző az angolszáz gondolkodásra, ne menjünk bele most ennek társdalami-filozófiai hátterébe. Az alapmotívum itt is adott: az üzleti érdekből vezetetett gyarmatosítás rossz, a tudományos alapú jó. Markolóval dózerolni rossz, iskolát alapítani (és tudatformálni) jó. Az ásványkincset minkét verzióban elveszik ugye a törzstől, de a Weaver vezette társaság esetén mindezt mészárlás nélkül teszik...mennyire jó. Gondolom, ha a tudósok győztek volna, az afféle fair-trade megállapodás lett volna, amely ugyan szintén bányavárost csinált volna a faluból, de legalább lett volna pénzük kólát venni. Másrészt a navik a jóságos tudomány számára is valami egzotikus állatok, melyek érdemes tanulmányozni, mert valami bioenegriát lehet csenni majd tőlük - ez aztán a kölcsönös viszony!

A fehér ember tehát mindenképp felette áll a másiknak, vagy tanulmányozza a törzset, vagy egy (de a legjobb) lesz közülük - ő irányít, mozgat! Persze szándékosan eltúlzom a dolgokat és az efféle elemzéseket is sokféleképp lehet forgatni (marxista, pszichológiai, feminista - amit akarunk), abba azonban mégis érdemes picit belegondolni, hogy Amerikában épp azért készülhetnek ekkora költségvetésű filmek, mert az indiánokat eltakarították onnan és behurcoltak pár hajónyi rabszolgát is. Ennek ismeretében nagyon perverz, hogy az Avatar poszttraumás bűntudatfilmként is nézhető; azt üzeni, hagyjuk békén a másféle törzseket - de ilyen törzs már szinte sehol nincs. Az igazán irónikus azonban az egészben mégis az, hogy mndezért a film bűntudat nélkül bekaszíroz pár milliárdot...csavart logika.

Ez a fajta szemlélet persze nem az Avatar sara és nem gondolom, hogy Cameron valami pocakos háborús bűnös lenne - Hollywood mindig is a középosztálybeli fehér ember világszemléletét jeleníti meg, jelenleg neki a legvastagabb ugyanis a pénztárcája. Az Avatar sem tesz mást, elvégre kliséhalom - de épp ebből következik szerintem egyik legviccesebb vonása. A klisékből épített klisé ugyanis a világot durván fekete-fehérnek mutatja és ez itt sincs másként: vannak a kőgonosz katonák/üzletemberek és a szerethető, cukifalat bennszülöttek - itt nincs kérdés vagy vívódás, egyértelműen állást foglalunk az első percben. A bennszülött ügy a JÓ és a másik oldal a gonosz tengelye, ezen nem kell gondolkodni. Igen, leírtam, miről van itt szó: nem kell gondolkodni. Persze nyilvánvalóan azért tud egy film millárdos bevételt termelni, mert nem egy csehovi dráma, de az Avatar úgy papol a másfajta gondolkodásmód elfogadása mellett, hogy közben tökélyre viszi az amerikai jó-rossz/ok-okozat mentalitás exportját. Ez szerintem irónikus!

Mostanra talán a kedves olvasó valami elborult, habzó szájú állatnak tart, ezért rögtön le is szögezném: baromira élveztem a filmet. Azt sem állítom, Cameron esetleg tudat alatt akar minket kondicionálni - a tömegfilm ugyanis mindig ilyen elveken működött persze és esetünkben tényleg a 3D a lényeg, de a nagy moziélmény mellett talán nem haszontalan a díszletek mögé nézni. Abban ugyanis biztos vagyok, hogy érdemes ésszel szemlélni az efféle színes-szagos látványosságot és néha megemlíteni az esetleges mellékhatásokat és kockázatokat is. Minden eddigit félretéve a film zöld szála nagyon tetszett! Picit gagyi ugyan ez a földanya dolog, de legalább átjön a "ne bántsd a fát mert magadat szívatod meg" gondolat - nagyon jó, hogy ezt egymillió magyar látta!

Címkék: avatar hollywood cameron

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr491802140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

repecs 2010.03.02. 15:52:54

Mit üzen? Nem mindegy, a lényeg mit hallasz ki belőlle.

Szeptim 2010.03.02. 15:59:13

ez hülyeség. Azt üzeni, hogy ufóval szexelni KIRÁLY!

Blogerovac 2010.03.02. 16:00:30

Üzenem a benszülötteknek, hogy csatát nyertek, de háborút nem.

Mivel rohadt sok pénz van a nyersanyagban a kiégett fa alatt, így visszamegyünk komolyabb csapattal, durvább fegyverekkel, taktikai atomtöltettel és ha kell kiírtjuk az egész bolygót, ősanyástól, de elhozzuk a cuccot, mert sokat ér. Még ha Cameron ezt nem is forgatja le, ez következik.

Na, kb. ez lenne a realitás. Ehelyett jön majd valami mese folytatás gyerekeknek.

Squazee 2010.03.02. 16:09:01

Egész jó írás.

Nekem mindig a Pocahontas történet jut eszembe róla, s a film végén az Avatarban, amikor elhajtották a csúnya katona bácsikat és az üzletembereket az jutott eszembe, a csatát megnyertétek, mint az indiánok, de a háborút nem. Fognak ezek a földiek még visszajönni fegyverekkel, erősebbekkel, hogy hazavágják a naviat.

Szerintem van egy "veszélyesebb" üzenete is, de ez talán csak az én fantazmagóriám: ez pedig az, hogy az ember sikeresen el tud menekülni egy "virtuális" világba a való világból. Van ez a szegény csóka, a főszereplőnk, aki kerekes székkel közlekedik, de csinálnak neki egy testet és persze a végére le is cserélheti rá a sajátját. Ez pont hogy nem a természet szeretetének üzenetét vetíti, hanem azt, hogy a virtuális világ mennyivel jobb és oda kell eljutni.

Squazee 2010.03.02. 16:10:27

@Blogerovac: Pardon, még írtam, amikor írta a hozzászólást.

szabiaki (törölt) 2010.03.02. 16:12:05

Régen azért a blockbustereknek is volt rendes sztorija.
Az azért vicces, mikor egyesek lelkesedve mondják, hogy ők értették az üzenetét az avatarnak.

_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2010.03.02. 16:17:05

Mennyivel jobb lett volna, ha nem default minden navinak, hogy egyes emberek simán hesszelnek az ő testükben, és mondjuk Neytiri a végén levágja, hogy nem is fajtabelibe szerelmes. Ez ilyen apróság, de legalább egy MINIMÁLISAT csavart volna a konfekcióboltban vett forgatókönyvön.

Rá Dios 2010.03.02. 16:19:03

Posztindusztriális agy-gyarmatosítás vagy sem, nekem tetszett. Gyerekeink vonszoltak el, papírpohárból ittam a kólát, zsíros-sós popcornt rágtam hozzá, és a "rettenetenetesen" sok erre fordított idő alatt végiggyönyörködtem a filmet.
Kicsit módosult a világképem, így valahogy:
Fehér ember sokféle, de mind nagyszerű a maga módján, zöld ember szép, kicsit idegen, de szelidíthető.
Nem tudom, hogyan fogom tudni mindezt hasznosítani a hétköznapi magyar életben. Hol vannak itt a nagyszerű fehér emberek?

rmr 2010.03.02. 16:19:48

Nem tudom, mit üzen az Avatar, ha üzen is vmit, az annyira lapos és közhelyes, h észre se vehető.

Ez nem is lenne baj, a gond az, h a látványvilága is béna és idétlen, ritkán unatkoztam filmen ennyire; a jó pillanatok azok voltak, amikor kínosan röhögnöm kellett a drámainak szánt párbeszédeken(?).

oldalazó gnóm 2010.03.02. 16:22:40

Az Avatar megmutatja a követendő magatartásmintát a világegyetem lepusztultabb részeiről érkező, ám pénzzel és katonai erővel bőségesen rendelkező betolakodókkal szemben. Örülök, hogy ennyien látták.

helixpomatia 2010.03.02. 16:25:34

@szabiaki: igen, ugyan ez a véleményem nekem is. Mindenkitől azt hallottam, hogy húúú, meg jaaj, ez a leg-leg-leg film, és hatttalmasat csalódtam az egészben. A 3d az egy eszköz, nem a cél!

Mukka · http://pozor.hu 2010.03.02. 16:27:02

techdemonak jo volt. legalabb nem uralomast nezett az ember 45 percen keresztul ezernyocer', hanem ket e fel oran keresztul, ize kek macskakat :D

Kövér_Agár 2010.03.02. 16:28:07

Farkasokkal táncoló. Ettől függetlenül nagyon király.

Rá Dios 2010.03.02. 16:29:15

@Rá Dios: Lám csak: nem is zöld, hanem kék, nem ember, hanem macska. :-)

szépmező 2010.03.02. 16:36:56

az a baj, drága posztíró, hogy a kedves középosztálybeli fehér embernek már ennyire pricsó üzenet kell.

Netuddki. 2010.03.02. 16:41:00

Tanulság?

Eric Cartmen aprajafalván összemelegedik Törpillával. A többit a South Park-ból megtudhatjátok.

Netuddki. 2010.03.02. 16:45:23

@Blogerovac: Nem, a realitás az lett volna, ha az összes embert kicsinálják (szemetek), hogy még hírmondója se maradjon aki visszahozza a jobban felszerelt sereget.
Persze ez a tündérmesébe nem igazán fért volna bele.

Huber Zoltán 2010.03.02. 16:47:43

@szépmező: a kommentekből ítélve mégis lenne igény mélyebb valamire - persze ez nagyon nem reprezentatív

Grigorij 2010.03.02. 16:59:44

Nem kell ide plusz mondanivaló!
Egészen egyszerűen ez a film az "újszülöttnek minden vicc új" mondást igazolta!
Azért ennél jobb sci-fik százával vannak/voltak, valós 3D-s megjelenítés is elég sok éve létezik, filmek is készültek vele, csak ugye nem Cameron...
És egy filmek MONDANIVALÓJA legyen - ami ennek nem sok van - és ne kizárólag a látvánnyal vitézkedjen! Akkor nézzünk demóanyagokat...

Ettől persze a fiatalabbaknak és a filmek terén kevésbé járatosaknak még tetszhet!

T mint T 2010.03.02. 17:07:56

Nekem azt uzente a film, hogy az erosebb elveszi a gyengebtol, ami kell neki es ekozben nem atall helyrehozhatatlan karokat okozni. Ez az emberifajban jellemzo mindenkire: feherre, feketere, sargara egyarant. Csak az irott tortenelemben (legalabb is, a nyugatiban) altalaban a fehernek volt meg hozza az ereje, vagy a technikai fejlettsege. De a bennszulottek is lazan kiirtjak az elefantot, ha a gazdag Kina elefantcsontra vagyik...

Szepen volt becsomagolva es a realitasokhoz kepest tul optimistara sikeredett a vege. De gyanitom, nehezebb lenne behozni az arat a filmnek, ha a gyarmatositok nyernek - mint ahogy az lenni szokott.

Mindenkinek ajanlom Hegedu Hubert: Urgyarmat c. konyvet. Ra fogtok ismerni egy-ket kommentre.

Első Osztályú Huszárkapitány 2010.03.02. 17:14:02

A poszt minden szava találó. Teljesen megegyezik az én analízisemmel is. Kíváncsi lennék, hogy a "moral of the story" hatásaként hányan ültettek legalább egy, azaz egy fát. Mer' én se, de legalább bevallom.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2010.03.02. 17:14:37

Mit üzen a film?

Minden Navi nak iszonyúan jó a segge, bár zavarbaejtő, hogy hátulról nem lehet eldönteni melyik nem képviselőjéhez tartozik a segg.

Vagy mégsem ez lenne az üzenet. Hümmmm..

Archenemy 2010.03.02. 17:18:07

Amit még leírnék:

Az elején a kiscsaj ki akarta nyírni a főhőst lesből, holott az nyilván tök ártatlan volt.

A katonák az elején nem használtak fegyvereket, a markológép a legelején mégis tele volt lőve nyilakkal.

A naviknál a "harcos" a teljes jogú tag, nem a tudós, azt lenézik.

A navik legszentebb állata a legnagyobb, legerősebb ragadozó.

A filmnek propaganda-jellege van (bármilyen hülyeség is ilyet éreznem, hiszen navik nem léteznek), a propaganda-jellegű filmek pedig kiváltják belőlem a propagált tárgy utálatát. Az emberek motivációi nincsenek bemutatva (mire kell a kristály? rákot gyógyít?).

Az emberek, ha megfeszülnének, sem tudnának úgy élni, mint a navik, tekintve, hogy nincs USB-csatlakozójuk a fákhoz. Innentől elvárni, hogy majd ők is harmóniában lesznek, felesleges.

Én is az orbitális pályáról elkövetett szőnyeg-atombombázást tudnám javasolni a vezérkarnak.

Érdemes ezt a filmet összevetni pl. az Apocalyptico-val (Mel Gibson rendezte, és kb. Passió szinten véres-kegyetlen). Alapvetően egy azték fazon rabságáról és meneküléséről szól. Ott a végére iszonyú megkönnyebbülés volt nekem, hogy na megjöttek a konkvisztádorok, és ezt az egész véres-mocskos-dekadens bennszülött világot kiirtják a francba.

Ez az igazi új nézőpont, nem az ezerszer elpufogtatott, hiteltelen frázisok a gonosz fejlett világról és a bennszülött lét szépségeiről.

victor vacendak 2010.03.02. 17:23:24

Azt üzeni, hogy minden hülyegyerek minimum egy blogbejegyzést írjon róla.
Divat lett a története fikázni, miközben az Oszkár-háború másik esélyesének még bődületesebb ökörség a története. Ráadásul nem sci-fi, hanem életszerű akart lenni. Annál a filmnél miért csak azok tiltakoznak a gagyiság miatt, akik jártak valaha Irakban? A többi troll meg élvez, hogy mennyivel jobb, mint az Avatar.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2010.03.02. 17:24:23

@Archenemy:

na majdén elmagyarázom:

"A katonák az elején nem használtak fegyvereket, a markológép a legelején mégis tele volt lőve nyilakkal."

a sigúrnyivéjver elmondja, hogy az x év alatt a katonák elhozták a puskáikat... stb. és ezért nem csoda, hogy a navik morcosak. ezé is zárt be a ziskola amit nyitottak ugyi. hö

"Az emberek motivációi nincsenek bemutatva (mire kell a kristály? rákot gyógyít?)."

Hááá má dehogynem. a főmenedzser megmondja, hogy a fém (nem pedig kristály) szupravezető (ebbő meg megtuggyuk, hogy a fa azér nő ezek fölé (mán az a emlékfa vagy mi aménkű) merhogy a félvezetők miatt van a bojkónak hö kollektív emlékezete, merhogy hájlózatba van szerkesztve,

na hö még mindig nemérted? hö?

doktor.dikhed 2010.03.02. 17:24:55

Azért Cameron tud remek forgatókönyvvel is kaszálni, de az új technika annyira drága volt, hogy szerintem nem mert kockáztatni, olyan filmet csinált, amit a gyerekek is értenek és élveznek. A felnőtteknek meg ott a látvány.

Látvány terén, meg tényleg forradalmi a film. A CGI teljesen valósághű. Gyakorlatilag először a filmtörténelemben.

Fórumromboló Troll 2010.03.02. 17:27:58

Múltkor egy hegytetőn jártam. Kicsit tovább tartott a feljutás, mint az Avatar, de sokkal jobb volt a 3D feeling. Nem jön ki hülyén egy bevételi rekordokat döntögető filmtől az a mondanivaló, hogy nem az anyagi haszon a lényeg?
A nép meg tágranyílt szemmel bámulja, közben zabálja a pattogatott kukoricát, issza a kólát, majd beül az autójába és hazamegy elégedetten, mivel eggyévált a természettel. Ha ezt az időt egy erdőben töltötte volna, talán közhelyeken kívül más is megmaradt volna benne.

EvilHedgehog 2010.03.02. 17:28:02

@victor vacendak: Senki sem írta hogy az jobb....

teknős 2010.03.02. 17:32:13

Úgy látom, valamelyik elvont értelmiségi kitalálta, hogy ezt a filmet fikázni kell és ezért mindenki, aki trendi akar lenni, az beáll a sorba.

Szögezzük le, az ember élete nem egyéb, mint a benne lévő jó és rossz állandó harca. Az a jó mű, amelyik megadja a reményt, hogy végül mégis csak a jó győz, bármennyit is elvesztettünk közben. Mert különben nem lehetne élni.

Cameron többek között felszámolt a filmben több ostoba "hallivudi" elemet is. Nem tekintette az ölést elvetemült rossznak. Nem volt benne a kéklények között olyan, aki feladta a főhőst. És a zsoldosparancsnoknak is megvolt a maga igazsága. A földanya sem egy- az egyben a bolygó, én minden további nélkül tudtam azonosítani egy bolygó feletti Istennel. A tudományt sem úgy tekintette, mint az egyetlen megváltó lehetőséget arra, hogy megmeneküljön.

A navyk természetét mindenki az emberekével azonosítja, ezért hiszi "együgyűnek"pedig egyáltalán nem kézenfekvő, hogy a navy éppenúgy emberből van összerakva, mint mi. Nekem inkább pozitívnak tűnik a navy nem emberesítése, ami érdekes gondolatokat is elindított bennem. ( a bibliai kerubokról és szeráfokról) Nekem tetszett a történet is. 10 éve először jártam moziban.

Archenemy 2010.03.02. 17:36:32

@teknős: "mindenki, aki trendi akar lenni,"

Vagy épp mindenki, akinek elege van abból, hogy kiskanállal adagolják a szájába a pépesre rágott Tanulságot.

Rá Dios 2010.03.02. 17:36:54

@teknős: hát mint mondjak, a kerubokig nem jutottam el, a szefárdokról meg...az nem az ibériai izraelita volt, amikor a három kultúra Isten kegyelméből egy-két évszázadig békében hagyta egymást? :-)

Rá Dios 2010.03.02. 17:37:51

@teknős:
OFF, a biztonság kedvéért: szeráf kontra szefárd...tudom ám! :-))

Huber Zoltán 2010.03.02. 17:39:20

@victor vacendak: ajánlom saját írásom az iraki filmről, ezen a blogon megtalálod...

tschaffer 2010.03.02. 17:39:57

Egy jó kis film volt az Avatar. Kár hogy az egészet a WoW éjelfeiről mintázták :)

De ahogy fent már megírták az emberi reakció, hogy tanul a hibából és nem beszélget idióta benszülöttel hanem kapásból a lövéssel kezdi, meg szőnyegbombázással. Mert bosszút kell állni a haza hős fiaiért! Hát hogy nézzene az ember az anya szemébe akinek a fiát egy kékbőrű primitív izé csapta le? És jön az idézet a függetlenség napjából a szörnyraktár üvegén át, csak most fordítva: Béke? Nincs Béke!

A természetvédelem meg egy jó kis álom, mint az amikor a felnőtt visszaemlékszik hogy mennyire nem élvezte kia gyerekkorát, de visszacsinálni nem lehet. Ha a szemét elborít akkor majd megveheted az exrta turbó mikroszűrős új design szerint készült sisakot, mert megérdemled és bebújhatsz az oxigénsátradba, és mivel nagyon zöld vagy, van egy halacskás képernyővédőd, mert már úgyis csak szintetikus kaját eszel. A tudatmódosítás után úgysem számít más csak hogy legyen zséd meg nőd/pasid. (Számított más valaha is?)

A poén film már megvolt a Star Trek 4-el amikor bálnamama hazaüzent csak nem találta a kisfiát és majdnem belepusztult a Föld. Kár hogy nem lett belőle egy sima a Természet Visszavág szerű film :)

pdstudio.info · http://www.pdstudio.hu/ 2010.03.02. 17:42:35

@Fórumromboló Troll: ha nem rombolnád a számítógépeddel a világot és ülnél a zinternet előtt hanem az erdőben maradsz, akkor te is csinálhatnál értelmesebb dolgot. De két dolognak nem kell kizárnia egymást, mert semmi sem fekete és fehér. Ez meg egy jó film.

victor vacendak 2010.03.02. 17:43:33

@EvilHedgehog: mivel csak az Avatart fikázod, azt nem, így eklég egyértelmű...

victor vacendak 2010.03.02. 17:46:14

@Fórumromboló Troll: ezek szerint, ha megbukott volna, és egy kanyit sem hoz, akkor nem volna bajod vele? Önmagában ár az is közhelyes, hogy "mindenki menjen inkább az erdőbe..."

Veder1 2010.03.02. 17:46:44

teknős,

"Az a jó mű, amelyik megadja a reményt, hogy végül mégis csak a jó győz, bármennyit is elvesztettünk közben."

Hö?

Denny Crane 2010.03.02. 17:47:52

Azt mikor veszi már észre valaki - megjegyzem, külföldön már pár embernek sikerült -, hogy a forgatókönyv egy az egyben az 1957-ben Poul Anderson által írt Call me Joe című könyv? Ja, tévedtem, már észrevették, íme:
metropolis.freeblog.hu/archives/2009/10/29/Avatar_-_Nevezz_Joe/
Érdemes utánanézni, és aztán bármit is mondani arra a filmre, ami egy látványos, elképesztően jól megcsinált techdemo.

tschaffer 2010.03.02. 17:48:40

@T mint T: Mi az hogy helyrehozhatatlan kár? Ez nézőpont kérdése. Egy full technikai civilizációnak az olyan marhaságok mint állatok meg fa kb olyan mint nekünk a szeméttelep. Zavaró nem hatékony, felszámolandó. A lényeg az energia és a szükséges nyersanyag. A többi meg ízlés kérdése. Kinek tetszene a rohadt veszélyes dzsungel, ami párás tele van vadálatokkal, egy napig nem élnél túl, amikor egy MKIII-as motorizált lánctalpas teljesen felfegyverzett és amíg a reaktor megy önellátó házikódban felragaszthatod a legutóbbi rózsaszín hello kitty-s plakátot? Ugyan már!

tschaffer 2010.03.02. 17:58:47

@Denny Crane: Ma már igazából senkinek sem lehet teljesen új gondolata. Robotost szertenél? Annyi robotos történet van már hogy úgysem tudsz tökéletesen mást írni, mivel robotosat írsz. Varázslós dettó? Szerelmes filmekről ne is beszéljünk, de ugyanígy a telepátiától a mittudoménmiiig imnden témában van párezer forrásmunka. Lehetetlen különbözni és tökéletesen elfogadható hogy a mai amúgy is sablonizáló világban két embernek is hasonló jut az eszébe. Ez olyan lehetetlen? Hányszor volt a tudományban hogy akár nagy felefedezések között a világ két ellentétes pontján csak napok voltak a különbségek? Szóval érdektelen hogy másolt-e nem másolt-e. Olyan lett amilyen. Mondom aki ismeri a WoW játékot annak a teljes látványvilág a Night Elf területeket jutattja eszébe. És? Akkor már Cameron onnan lopott? Lehet hogy hatott rá naés? Annyira egyedire csinálta hogy egészként pontosan ugyanilyet szóról szóra még nem írtak. Aki meg panaszkodik az csinálta volna meg hamarabb a filmet.

sazjo 2010.03.02. 18:11:14

Sajnálom, de ez a írás egy fostenger.
Kár volt rászánnom az időt, ami az olvasásával telt...

_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2010.03.02. 18:21:18

@teknős: "Nekem tetszett a történet is. 10 éve először jártam moziban."

Ha 10 évente jár az ember moziba, nem csoda.

Huber Zoltán 2010.03.02. 18:25:54

@sazjo: Köszi az építő kritikát :)

allél 2010.03.02. 18:30:44

Egyetértek a bejegyzéssel. És 2D-ben nem fogom megnézni ezt a filmet soha.

@Fórumromboló Troll: Melyik erdőkben jó a 3G lefedettség?

allél 2010.03.02. 18:35:08

Ja, és az Avatar után kezdtem el azon gondolkodni, hogy igazából a pszichológia vagy a kulturális antropológia (Weaver!) nevű tudományok miatt az emberek elkényelmesednek, meg sem próbálják megismerni a másikat, elvesztik az érdeklődésüket, mivel "arra vannak a tudósok, hogy lefordítsák az én kultúrám nyelvére azt a másikat", stb.

Rá Dios 2010.03.02. 18:57:48

@allél: 2D-ben is nagyon jó.

Tudom a különbséget, hivatalból. Mégis ezt mondom. Talán mert olyan a fényképezés, hogy távlatok, arányok, fények, színek létrehozzák a teret magát. Meg hiába a 3 meg akárhány D, ha nincs történet, észrevétlen, de jó zene, azonosítható, követhető sorsú figurák. Ez egy jó film. nem több talán, de biztosan nem is kevesebb annál.

Archenemy 2010.03.03. 01:42:37

@sazjo: Sajnálom, de ez a írás egy fostenger.
Kár volt rászánnom az időt, ami az olvasásával telt...

algi 2010.03.03. 19:02:22

Jake hol proaktív? Folytn azt csinálja, amit mondanak neki. A Vissza a jövőbe az hol szólt arról, hogy a nagy fehér ember rendet vág a múltban? Jézusom.

A nézőt nem a sztori érdekli? Akkor miért indul kifelé mindenki, amint kezdődik a szintén gyönyörű 3D-s végefőcím?

Huber Zoltán 2010.03.03. 19:35:40

@algi: Jake dönt a filmben, nem a tipikus passzív szereplő, ismerd el. Az Avatar sztoria meg a technika alá kell és nem fordítva szerintem...

A Vissza a jövőbe nem arról szól, hogy J Fox visszmegy a múltba, rendbeszedi a fatert aztán a jelenben nagy király családja lesz?

algi 2010.03.04. 02:59:56

@-hz-: Amikor a parancsnok azt mondja Jake-nek, hogy kémkedjen, morális dilemma nélkül igent mond rá. Amikor a tudósnő azt mondja, hogy Avatarba fog szállni, akkor se ellenkezik. (A tesóval szembeni tiszteletlensége miatt kiabál csak vele.) Csak akkor dönt úgy, hogy meg akarja menteni a na'vikat, amikor beleszeret a kultúrába és a csajba, úgyhogy azt is a környezet hatására teszi. Első önálló döntése az, amikor úgy dönt, a légi ragadozót meglovagolja, minden addigi döntést külső nyomásra, az utolsó utáni pillanatban hozott meg.

A Vissza a jövőbe esetében először is az időutazás a főhős akarata ellenére történik. Még akkor sem jut eszébe időben utazni, amikor a terroristák üldözik, szimplán csak túl gyorsan hajt a kocsival menekülés közben. A múltbéli tettei pedig éppenhogy abból következnek, hogy a múltbautazás tényével kritikus változást okozott a múltban. A múltban csak és kizárólag két dolgot akar elérni: hogy ő mégis megszülessen és hogy a Doki életben maradjon. Ebből csak az utóbbi nevezhető beleszólásnak az időbe, az előbbi ugyebár eléggé nagy kényszer. Az élete azért javul meg, mert csak úgy tudja helyrehozni a múltat, hogy közben egyéb dolgok is megváltoznak emiatt anélkül, hogy egyáltalán felmerült volna az eszében.

Az mindegy, hogy a technikával vonzzák-e be az Avatarba az embereket, az tény, hogy a gagyi sztori végeztével elégedetten csettintve mennek ki a moziből a nézők, és meg se nézik a film végén a csodás 3D-s tájakat. Az embereket valójában a sztori érdekli, a feloldás, az már túl uncsi nekik, ha már fel van oldva a konfliktus, és csak a technikában kell gyönyörködni. Ha tetszik, ha nem, a nézők a sztori bűvöletében élnek, és rengeteg hipotézis és spekuláció fog fényre kerülni a rajongók tollából - annak ellenére, hogy marhára nem a sztori volt a lényeg az alkotók számára.

algi 2010.03.04. 03:14:43

Ráadásul az Avatarban a nagy fehér ember az a gonosz parancsnok, nem pedig a főhős. A rasszista fehér ember, aki bigott délieket vezényel a frontvonalra a naív bennszülöttek ellen.

Huber Zoltán 2010.03.04. 09:51:21

@algi: "minden addigi döntést külső nyomásra, az utolsó utáni pillanatban hozott meg." - igen ezt mondom, hogy meghozza, minden probléma eldönthető kérdésként jelenik meg...

Az egész sztori a fehér ember szerint alakul, pont ezt mondom azt meg nem hiszem, hogy sima 2D-s filmként ennyien nézték volna meg, de ezt már nem tudjuk meg.

A Vissza a jövőbe esetén, azt írod "kizárólag két dolgot akar elérni" - hát ez az :)

algi 2010.03.04. 20:16:39

@-hz-: Kényszerhelyzetben cselekszik a főhős. A legaktívabb szereplők: a parancsnok, a kutatónő és a na'vik. Még a pilótacsaj is aktívabb a főhősnél.

BTF-ről: Értem. Tehát az, hogy a puszta létéért küzd egy ember egyenértékű azzal, hogy magabiztos milliomossá változtatja a családját.

Az a helyzet, hogy nem a tényekből következtetsz, hanem a tényeket tünteted fel olyan fényben, hogy az az általad leírtaknak megfeleljen.
süti beállítások módosítása