Magyar idő szerint ma hajnalban ismét láthatjuk az amerikai sóbiznisz nagy éves vállalati ünnepségét - ennek apropóján kísérletet teszek arra, hogy tudományos alapon jósoljam meg 82. Oscar-gála díjazottjait. A lehető legpontosabb előrejelzéshez azonban rögtön az elején le kell szögeznem: az Oscar-díjat természtesen soha nem az adott év legjobb filmjei kapják! Ez a nagy cécó ugyanis ennél sokkal többet jelent, megpróbálja összegezni és reprezentálni azt az irányt, amerre az adott évben Hollywood tart, illetve tartani szeretne; a díjazott filmek pedig mindig azt a képet rakják ki, amit az amerikai filmipar magáról láttatni szándékozik.
Az Oscarnak emellett csak egy fontosabb dolga akad, ez pedig a reklám - Hollywood ugyanis nem a művészetről szól, hanem a pénzről (ha mégis művészetet emleget, ott is csak dollárokról van szó). Ezzel persze semmi probléma nincs, csak azért emelem ki, mert ezt itt Európában gyakran hajlamosak vagyunk elfelejteni - itt a film művészet, ott az egyik legnagyobb iparág (showBUSINESS). A jelöltetket/díjazottakat tehát ilyen szemüvegen át érdemes vizsgálni és nem háborogni, hogy deháthogykaphattaazaszar!
Ahhoz tehát, hogy kitaláljuk, ki kapja az Oscart, nem kell művészi szempontokat mérlegelni és azt is el kell felejtenünk, szerintünk melyik jelölt volt a legjobb. Egyedül a minőség számíthat bele a döntésbe (összegányolt film még tényleg soha nem nyert) - ettől eltekintve viszont valóban a fentebb vázolt szempontok játszanak szerepet a díjazásban. Persze nehogy azt gondoljuk, hogy a Filmakadémia összes tagja PR-os, Amerika mégis ily elven működik, ez a fajta mentalitás arrafelé mindenkinek a vérében van.
Mindezek fényében én két nagy forgatókönyvet tudok elképzelni. A talán kevésbé valószínűbb, hogy kegyetlenül megszórják az Avatart, elvégre ez a film jelenti a jövőt. Ha az iparág meg akarja állítani a nézőszám csökkenését, a 3D járható útnak tűnik, mert nemcsak a netes letöltést vágja sikeresen tönkre, de magát a dvd forgalmazást is átalakíthatja - ráadásul 3D vetítésért magasabb jegyár is kérhető. Ha az első hangosfilmhez nem is mérhető, Cameron alkotása mégis korszakos, ezért pedig rengeteg szobrot kaphat.
Az Avatar azonban önmagában, mint film mégsem annyira jó, így nem hiszem, hogy a legjobb film és rendezés díját is besöpörné. A mű végeredményben nem több egy új technológia demonstrációjánál, így vélhetően "csak" a technikai Oscarokat fogja megkapni (legjobb vágás, hang, látvány, jelmez és operatőr). Ez a díjeső pedig nem magának a filmnek, inkább a technikánal szól majd (persze így is besöpör kábé öt szobort...nem rossz az).
A fentiekből viszont kitalálható, hogy véleményem szerint a nagy befutó A bombák földjén lesz - a legjobb film talán, de legjobb rendezés szinte biztos garantálható. A nyilvánvó Irak-tematika politikai haszna mellett ezt a verziót erősíti az a pikánsnak feltüntetett helyzet is, hogy a versengés Cameron és ex-felesége, Kathryn Bigelow között zajlik. Hollywood nagyon szereti az ilyesmit (meg a szalagcímeket még jobban), jelen esetben így az lehet a csattanó, hogy ugyan Cameron filmje több szobrot kap majd, de pont az értékeseket fogja az iraki háborús mozi elvinni. A legjobb film és rendezés tehát megy Bigelowhoz, annak ellenére is, hogy szerintem borzasztóan túlértékelt alkotásról van szó. Akárki akármit mond, ez a film legalább annyira vérciki lesz harminc év múlva, mint a Rambo - szerintem semmi újszerűt nem hoz a háború ábrázolásában, csupán egy átlagnál okosabb akciófilmről van szó (de volt már sok ilyen díjazott a Rocky-tól a Gladiátorig).
Ha lenne igazság a földön, persze Tarantino kapná meg végre rendezői Oscart (a Brigantyk mocskosul jó rendezés), Hollywood azonban most is rekordra fog törni; rendezőnő eleddig soha nem kapott Oscart és minden évre kell egy "előttemégsoha"...és persze Bigelow díja utána a fenimisták is pezsgőzhetnek, így a filmesek is behúzhatnak egy újabb okos politikai manővert. A jelszó mindig: sok legyet egy csapásra!
A színész-díjaknál még a fentieknél is több dolgot kell figyelembe vennünk. Nemcsak faji és vallási megfontolások játszanak, de az is, hogy ki/mikor/mennyi jelölést, díjat kapott már. Mivel minden Oscarra kell egy nagy rekord, a legjobb női főszereplő Meryl Streep lesz, elvégre már 16-szor (!!!) jelölték, mégis csak két szobrot kapott és azokat is nagyon régen (utoljára 1983-ban).
A legjobb női mellékszereplő egyértelműen Mo'Nique lesz, ugyanis egyrészt duci, másrészt afroamerikai (mielőtt bárki rasszizmussal vádolna, én nem vagyok az, de sajna így működik ez a dolog).
A legjobb férfi főszereplő megtippelése talán a legnehezebb: George Clooney és Jeremy Renner is nagyszerű - de ez Jeff Bridges ötödik jelölése (és ráadásul tényleg nagy színész), most szerintem tuti kap.
A férfi mellékszereplő Oscar-díját Christoph Waltz kapja, ez az este legbiztosabb pontja - ha azonban mégsem ő, akkor egyszerűen nincs igazság a földön!
Az Inglorius basterds így már egy szobrot fog kapni, tovább rontva ezzel Tarantino esélyeit arra, hogy ha rendezőként nem is, de a legjobb eredeti forgatókönyvért vigyen haza díjat. Vélhetően azonban megkegyelmeznek neki, övé lesz ez a kategória (bár én titkon bízom az A serious man sikerében).
A legjobb adaptált forgatókönyv már ennyire nem izgalmas, vagy a District 9 kapja (bevándorló-tematika) vagy az Egek ura (elidegenedés-tematika) - mindkettő nagyon fekszik az Oscar-profilba, szerintem győz a Districit 9.
A legjobb animációs film kategóriája is unalmas, mint mindig, most is Pixar: tehát az Up viszi a szobrocskát.
A legjobb külföldi film viszont abból a szempontból izgalmas, hogy megkapja-e Haneke - ennyire anti-hollywoodi alkotást régen jelöltek, kíváncsi vagyok, van-e annyira sznob az Amerikai Filmakadémia, hogy behozza a Fehér szalagot. Szerintem igen! (Ha mégsem vállalják be, a francia Próféta fog befutni).
A két rövidfilmes díjról és a legjobb doksiról sajnos nem tudok nyilatkozni, de tetszik/nem tetszik, ez a kutyát sem érdekli egyébként...ilyen világban élünk.
Összegezve az eddigieket:
Legjobb film: A bombák földjén
Legjobb színész: Jeff Bridges (Crazy Heart)
Legjobb színésznő: Meryl Streep (Julie & Julia – Két nő, egy recept)
Legjobb mellékszereplő: Christoph Waltz (Becstelen brigantyk)
Legjobb mellékszereplőnő: Mo'Nique (Precious: Based on the Novel Push by Sapphire)
Legjobb rendező: Kathryn Bigelow (A bombák földjén)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Becstelen brigantyk
Legjobb adaptált forgatókönyv: District 9
Legjobb operatőr: Mauro Fiore (Avatar)
Legjobb vágás: Avatar
Legjobb látványterv: Avatar
Legjobb hang: Avatar
Legjobb vizuális effektek: Avatar
Legjobb animációs film: Fel!
Legjobb idegen nyelvű film: A fehér szalag (Németország)
Nem tippeltem: Legjobb élőszereplős rövidfilm, Legjobb animációs rövidfilm, Legjobb rövid dokumentumfilm, Legjobb dokumentumfilm, Legjobb hangvágás, Legjobb betétdal, Legjobb eredeti filmzene, Legjobb smink és maszk, Legjobb jelmez
Hétfőn majd aztán kiderül, mennyire tudtam átvenni ezt a fajta logikát és mennyit találtam el a 15-ből.
Egy biztos, lesznek majd rekordok és nagy csalódások, ahogy az is ki fog derülni, 2010-ben mit is gondol magáról Hollywood...hajnalban meglátjuk!