Mindig is irigyeltem azokat az embereket, akik meggyőződéses hittel tudtak kiállni egy-egy elméleti iskola mellett. Filmkritikusként ugyanis remek dolog, ha az ember vaskalapos marxista, vérfeminista vagy épp keményvonalas freudista, mert az efféle elméleti szemüveggel hirtelen minden film a helyére kerül a nagy burzsoá/férfi/szex-világösszesküvésben és nincs értelmetlen mozzanat. Innen pedig már kényelmes az egyszeri kritikus helyzete, elvégre ha tudja, mit kell keresnie, akkor az tényleg MINDEN filmben meg is fog jelenni!
Mindezek fényében én bizony a múltkoriban egy kocsmai beszélgetés alatt félkomolyan elhintettem, hogy tetszik/nem tetszik, minden férfiasan tökéletes film egy mintára épül: folyamatos pénisz-szimbólumokkal operál és tulajdonképp ezen művek készítésének/sikerének oka könnyedén magyarázható a tudatalatti freudi modellje alapján. Magyarra fordítva, a kemény filmek (beszédes jelző) azért olyan jók, mert egytől-egyig a meredő férfierő himnuszai és tulajdonképpen másról sem szólnak, minthogy jól működő péniszeket mutogatnak nekünk...
Sajnos nem vagyok meggyőződéses freudista, ezt az elméletet így teljes szívvel elhinni ugyan nem tudom, de azt azért el kell ismernem, a teória remek magyarázata lehetne az izomtól duzzadó, nagy fegyverű akcióhősök mozis ámokfutásának - épp ezért a pénisz-koncepciót egyszerre tartom félkomolynak és zseniálisnak. A legfontosabb azonban az, hogy mindez remek móka - ennek alátámasztására pedig össze is szedtem néhány ínyenc példát, képekkel bőven illusztrálva. Íme:
A fenti nagy ívű gondolatmenet legklasszikusabb példája természetesen mi is lehetne más, mint a Star Wars híres lézerkardja, mely csak igazi faszagyerekeknek jár, elvégre nem egyszerű használni. Ha Freud és pénisz, akkor persze a híres apa-fiú kardpárbajt meg kell említeni - ezt jelenetet bizony nem túl vad elképzelés két hímtag összecsapásaként nézni (kinek van jobb és nagyobb khmmm "kardja"). Erről viszont már írtam bővebben itt, most menjünk is gyorsan tovább!
A pénisz-a-filmben legevidensebb és legkorábbi vonulata azt hiszem egyértelműen a western, ahol a hősök csípőből tüzelnek, a fegyver a combjukon hordják és az a legjobb barátjuk. Itt a mindenkori két férfi párbaja is pontosan arról szól, ki bánik ügyesebben a sajátjával...de a western a mélyebb rétegekben is rímel az elemzett párhuzamra, hiszen állandó témája a szűz földek meghódítása, a törvény és a rend rákényszerítése a civilizálatlan világra és ennek egyetlen eszköze a férfi puszta keze és abban pisztolya. Talán nem kell túl elszálltnak lennünk, ha ebben észre akarjuk venni a férfiasság mítoszát!
-
Ha már persze western, akkor ne menjünk el szó nélkül annak kései leszármazottja, a magányos rendőr figurája mellett sem. Piszkos Harry kultikus arc, aki azért tud rendet tenni a városban, mert bizony neki van a legnagyobb fegyvere és azt használja is, amikor csak teheti. Harry barátunknak szinte viszket a tenyere, hogy megmarkolhassa hatalmas fegyverét és ő bizony leszarja azokat a szabályokat is, melyek kordában tartanák pisztolyhasználatát - ő mindig előveszi, ha úgy érzi, ehhez joga van! Vajon nem a nagyfarkú, gátlástalan kúrógép nagyszerű filmes metaforájával van dolgunk?!
Conan a barbár! Már a barbár szó is férfias, de nézzük csak meg jól Arnie hatalmas kardját, melyet idült mosoly kíséretében szorongat a kezében, miközben DAGADNAK az eres izmai. A kard ráadásul a képen egyértelműen a méteres kékeres meghosszabbítása, Conan ezzel tesz rendet a mesék birodalmában...egyébként ez a fajta film azért is jó példa, mert az efféle "jelmezes" hősöknek erős homoerotikus fennhangjai is vannak.
Az igazi pénisz-parádét persze a 80-as évek nagy akciórobbanása hozta meg - Arnie és Sly tulajdonképp a végletekig fokozták a freudista teóriát: hatalmas és egyre nagyobb fegyverekkel, izzadó, duzzadtan eres testtel járták a világot és tettek rendet mindenhol, szigorúan egyedül. A hatalmas gépfegyverek pedig köpködték ezer-szám a golyókat és közben erőteljes nyögéseket is hallhattunk, ahogy két szuperhősünk megfeszítve harcolt a világbékéért. Azt hiszem, ezt ennél bővebben nem is kell értelmeznem...
Ha ezek után azt hinnénk, már bizony kikopott az efféle olcsó macsófilm, csalódást kell okoznom. A hatalmas fegyverek és duzzadó izmok ugyan tényleg eltűnőben, de van helyette számtalan más. Az Armageddon plakátján figyeljük meg a rés felé száguldó, lángot lövelő űsikló emelkedési szögét és szimbolikáját...és aki nem látta a filmet, annak azt is elmondanám, hogy ezek a kemény férfiak FÚRÓmunkások és feladatuk atomtöltetek célbajutattatása. Spoiler: Willis barátunk bizony célbatalál!
Most pedig egyértelműen a kedvencem következik: TOP GUN. Már a cím önmagért beszél, de figyeljük azért meg ezt a remek posztert is! Tom magabiztosan néz ránk, hátán a csajjal - e férfias tekintet okát pedig nem is kell sokáig kutatnunk...Tom szupergyors, hegyes orrú repülőt vezet. Ezeknél, a háttérben szép szögben emelkedő szupermasináknál gyorsabb, jobb és nagyobb fegyvere pedig férfinak tényleg nem lehet - ugyan ki ne akarna meredeken a fellegekbe emelkedni?! Természetesen Tom is egyedül tesz rendet a világban, figyeljük meg, a csaj mintha valami hülye hátizsák lenne rajta...Igazi klasszikussal van dolgunk kérem!
A végére pedig lássunk egy igen összetett jelenséget. Kinyútott kar, rajta boxkesztyű - ez talán a legklasszikusabb farok-szimbolika, ráadásul a box ősi, kemény és férfias sport: izzadt küzdelem, test test ellen. Ehhez annyit tennék hozzá: Rocky - ezt a szót mindeki fordítsa le magának és gondolja csak át szép lassan!
Ha pedig mindez nem elég, a filmet az a Sly követte el, aki a nyolcvanas évek egyik legnagyobb hőse volt, de a kétezres évek végére bealKONYULT neki - ő azonban visszajött, újra megcsinálta és ezen a poszteren is hirdeti: Rocky még mindig képes felállni!
no comment!