Tudom, helytelen nagy elvárásokkal nekiindulni egy filmnek, de hát egyrészt a film-noir a gyengéim közé tartozik (és így persze csípem a hard-boiled irodalalmat is), másrészt meg nagyon kíváncsi voltam, mit tud kezdeni Michael Winterbottom és egy efféle remek színészi gárda egy Jim Thompson-alapanyaggal, amely ráadásul elég sajátos helyet foglal a krimi műfajában is. Az író ugyanis egyrészt a megszokott bűnös és sötét nagyvárost cseréli fel egy texasi porfészekre, másrészt a cinikus, kemény detektív figuráját viszi el a nihilizmus végpontjába, amely már messze a sötét oldalon található. Thompson alapműve tehát igen érdekes és számtalan értelmezési lehetőséget kínál fel, rendezőnk azonban épp a legfájóbb hibát követi el, amit ezzel az alapanyaggal egyáltalán el lehet követni: bár hűen és pontosan vezényli le a megfilmesítést, a művel magával igazából semmit nem kezd. Kár érte!
A film kivitelezése tehát nagyon tetszetős (pontos miliő, szép képek), a színészek is remekül helytállnak (Casey Affleck zsinórban húzza be a jobbnál-jobb alakításokat), a forgatókönyv pedig hűen leköveti Thompson brutális és még mai szemmel is zavarba ejtő írását – de a végén valahogy mégis hiányérzetünk támad. A kisvárosi sheriff története ugyanis nyilván a bennünk lakó sötétségről szól, valamint egyszerre idézi meg a gonosz banalitását és a képmutatás veszélyes cinizmusát is, de a megfilmesítés mindezekből csak felvillantani képes valamit, a témához érdemben azonban nem tud semmit hozzátenni.
A film legnagyobb erénye egyébként egyértelműen a nyers és hideg nihilizmusában rejlik, mindez nyilván tudatos rendezői döntés eredménye és sokszor passzol is az anyaghoz (különösen erősek a gyilkossági jelenetek) – a végén azonban valahogy elmarad a megdöbbenés, pedig itt bizony erre menne ki a játék.
Mindezek ellenére a mozi mindképp megér egy próbát: az alapanyag erőssége és a kivitelezés szépsége miatt a mű így is az átlag felett áll…nekem meg nem kellene ilyen túlzottan nagy elvárásokkal filmeket néznem…
"6/10"