Ajánló

Ha érdekel, miket írok máshová, klikk!

HUBERZOLTAN

Filmvilág Blog

Prizma Online

Írhatsz is nekem

E-MAIL itt

vebkettő

Friss topikok

  • doggfather: Nem tipikusan tipikus gengszterfilm Londonból, hátborzongató, misztikus, majdnem zavaró zenével és... (2022.06.09. 14:36) Hosszú nagypéntek - Villámkritika
  • Orosdy Dániel: Volt azért még spagettiwestern a Keoma után, pl. Michele Lupo különösen elszántan őrizte a lángot ... (2020.01.16. 17:17) Alkonytájt, vérben úszva - Keoma
  • Orosdy Dániel: @Huber Zoltán: Tisztelt-Kedves Zoltán! Megtisztelő, kedves válaszát előre is köszönöm utólag! Ma... (2018.01.19. 11:08) Ezt néztem 2017-ben!
  • scorsesefan: Visszaolvastam, nincs igazam, visszaszívtam. :) (2016.11.11. 11:59) MŰ! - Az idei nyár margójára
  • Huber Zoltán: @Orosdy Dániel: Jaja, nagyon frankó doksi. kösz a tippet. Az milyen már hogy a főgonosz method act... (2016.11.03. 10:03) Slumber Party Massacre

Címkék

127 óra (1) 2012 (1) 30 perc vagy annyi se (1) adósság (1) adrian messenger listája (1) after life (1) agora (1) akció (96) aki kaurismaki (6) alan j pakula (1) alejandro amenábar (1) alice csodaországban (1) alkonyat (1) állomásfőnök (1) almodovar (2) álom.net (1) álomháború (1) amador (1) amerika (18) amerikai gimi (13) amerikai pite (2) amerika kapitány (1) anges varda (2) animáció (10) antal nimród (2) anthony zimmer (2) apacsok (1) apák fiúk (2) apokalipszis (13) aranydenevér (1) armored (1) árnyak a paradincsomban (2) avatar (2) az embervadász (1) az utazo (1) a bika (1) a félelem minisztériuma (1) a halál keresztútján (1) a harcos (1) a legyőzhetetlen (1) a ninja bosszúja (1) a ninja bosszúja. (1) a ninja színre lép (1) a pap (1) a serious man (2) a team (1) bad taste (1) balada triste de trompeta (1) barátság extrákkal (1) bent hamer (1) bérgyilkos (1) bette davis (1) biciklitolvajok (1) bikicsunáj (1) billy wilder (2) black mama white mama (1) blaxploitation (1) blockbuster (3) blow out (1) bombák földjén (2) bőr amelyben élek (1) bosszúállók (1) brian de palma (1) brit (6) bruce lee (1) budapest pozitív (1) bunuel (1) buried (1) burke hare (1) cameron (1) capa (1) capra (2) cat people (1) cemetery junction (1) chacun son cinema (1) charley varrick (1) chopping mall (1) christopher nolan (2) chuck norris (1) cleo 5 től 7 ig (2) clint eastwood (5) coen fivérek (5) conan a barbár (1) cowboyok űrlények (1) crazy heart (1) csak szexre kellesz (1) cseh film (3) csempészek (1) csereüvegek (1) csúcshatás (1) dallas (1) dalok a második emeletről (1) date night (1) dead end drive in (1) démonok (1) denis hopper (1) dexter (1) doktor parnasszus (1) dokumentumfilm (5) dolph lundgren (10) drágaságom (1) dráma (1) driller killer (1) drive (1) eden lake (1) egek ura (1) egymondatos kritika (4) egyszerűen bonyolult (1) egy hét marylinnel (1) egy kettő három (1) egy mukkot se (1) éhezők viadal (1) éhség (1) éjfélkor párizsban (1) éjszakai járat (1) elatkozottak faluja (1) éli könyve (1) el libro de piedra (1) emmerich (1) eredet (2) Ernest Borgnine (1) északi filmek (20) eurotrip (1) expendables (2) exploitation (3) facebook (1) falfúró (1) fantasy (1) fantasztikus mr fox (2) fantom az éjszakában (1) farkasember (1) fast five (1) fejvadász (1) fekete hattyú (1) felhangolva (1) felperzselt föld (1) félszemű (1) feltámadás (1) férfit látok álmaidban (1) fertőzés (1) fifti fifit (1) filmfesztivál (1) filmötlet (2) filmszemle (1) filmtörténet (14) fincher (3) fitzcarraldo (1) foci (1) forgalmazás (1) forráskód (1) fortelmes fonokok (1) fortress (1) fotó (1) foxy brown (1) francia film (10) francia új hullám (2) friss levegő (1) fritz lang (2) frozen (1) gengszterfilm (2) géniusz (1) george clooney (1) ghost writer (1) gimiboszi (1) gnómeo júlia (1) gondozoo (1) gonosz érintése (1) gonosz papjai (1) gorillaz (1) grifters (1) guy ritchie (1) gyilkosok krémje (1) gyilkos robotok (1) gyurmafilm (1) háború (10) hajrá bolgogság (1) hajszál híján úriember (1) halalhozo 3000 (1) halálos játszma (1) halál a hídon (1) harcosok (1) harminchat (1) három testőr (1) harry brown (1) hasta la vista (1) ha eljönnek a bomberek (1) hellókarácsony (3) herzog (2) hétévi vágyakozás (1) hitchcock (2) hobo with shotgun (1) holló (1) hollywood (29) hónap filmje (1) horror (37) hozd el nekem alferdo garcia fejet (1) hud (1) huelva (1) humor (1) icarus (1) idegen arcok (1) időutazás nagy kérdései (1) időutazó felesége (1) ifjúsági film (1) igazi kaland (1) igazság ára (1) így ért véget a nyaram (1) ikarie xb1 (1) il grande silenzio (1) inception (1) indie (2) informant! (1) inkubátor (1) insidious (1) invention of lying (1) invictus (1) ipi apacs (1) iraki háború (1) ismeretlen férfi (1) i saw the devil (1) jackie brown (2) james bond (1) jóbarátok (1) johnny english (1) john hillcoat (2) john huston (1) jonah hex (1) kaméleon (1) karátos védelem (1) karib tenger kalózai (1) kecskebűvölők (1) kémfilm (2) képregényfilm (16) képregényhősök (1) kick ass (2) killer inside me (1) killshot (1) kill the irishman (1) kincsek (5) kincsek a szemétben (1) kincskereső (2) kínzó kérdések (2) király beszéde (1) kommandó (1) kommandóbázis (1) könnyű nőcske (1) köntörfalak (1) könyv megfilmesítés (1) következő három nap (1) közösségi háló (1) közösségi hálózat (1) krimi (27) kritika (3) lakodalmas zombik (1) láng és citrom (1) lány és a farkas (1) larry crowne (1) lars von trier (1) la jetée (1) legrosszabb (1) le havre (1) linda (1) listák (4) lookout (1) lopott idő (1) luther (1) machete (2) maffiózók (1) magyar film (27) mai manó (1) majmok bolygója lázadás (1) mandela (1) manhunter (1) martha marcy may marlene (1) mary and max (1) mary és max (1) másnaposok 2 (1) mccarthy (1) megasztar 5 (1) még egy év (1) melodráma (3) mel gibson (2) michael mann (1) mickey rourke (1) mildred pierce (1) mission impossibe 4 (2) mítoszok (15) mi a gond velem (1) mocskos zsaru (1) mozi válsága (2) művészfilm (3) nácik (1) negyedik (1) nighthawks (1) nincs határ (1) női filmek (1) nokas (1) nothing (1) no country for old man (1) nyár csend tenger (1) nyolcak (1) nyolcvanas évek (18) nyomorultak (1) offtopic (25) oidipusz komplexus (2) öldöklés istene (1) once upon a time in mumbaai (1) önreklám (4) ördög (1) orosz (1) oroszlánszív (1) országút fantomja (1) őrült dilis szerelem (1) oscar 2010 (3) összeesküvés (1) ötödik sebesség (1) pam grier (1) pancser police (1) parallax terv (1) párterápia (1) paul (1) peckinpah (2) pénisz (1) peter jackson (2) pezsgős gyilkosságok (1) piranha 3d (2) plakátok (42) polanski (3) poligamy (1) pornó banda (1) predators (1) prom (1) propaganda (2) ragadozók (1) red (1) rémálom az elm utcában (1) repo man (1) ricky gervais (2) robert rodriguez (2) robin hood (1) róma (1) romatikus komédia (15) rövid (51) salt (1) sci fi (24) scorsese (2) seagal (6) segal (1) sejtcserés támadás (1) shadows in paradise (1) sherlock holmes (2) sikoly 4 (2) slumber party massacre (1) sons of anarchy (1) sorozat (21) sorsügynökség (1) sötétség határán (2) spanyol (5) sportfilm (1) stand up (2) station agent (1) streets of fire (1) submarine (1) super (1) svéd film (1) svindlerek (1) szandi mandi (1) szellemharcosak (1) szellemíró (1) szemekbe zárt titkok (1) szerelem és más drogok (1) szerelem kolcsonbe (1) szex (2) sziget (2) sziget 2011 (1) szingli (1) szinkron (1) szittya mozi (1) szomszédok (2) szörfös ninják (1) sztereotípia (1) szuletes (1) szupercsapat (1) takeshi kitano (1) tarantino (6) team building (1) ted (1) terhelt társaság (1) terry gilliam (1) testrészek (1) tévé (2) tévésorozatok (1) the (1) the hunger (1) the hurt locker (1) the kids are all right (1) the revenge of the ninja (1) the road (1) the war game (1) the way back (1) thor (1) thriller (31) tim burton (2) tintin (1) titánok harca (1) tíz kicsi indián (1) tojások (1) tökéletlen idők (1) tolvajok városa (1) tomorrow when the war began (1) tony scott (2) topkapi (1) torrente (1) torrente 4 (1) toy story (1) tőzsdecápák (1) transformers 3 (1) triumph des willens (1) tron (1) turné (1) turnéfilm (1) twilight (5) up in the air (1) utódomra ütök (1) vagyunk akik vagyunk (1) valhalla rising (3) vámpír (5) váratlan örökség (1) varjoja paratiisissa (2) vasember (1) vaslady (1) végső állomás 5 (1) vérnyulak éjszakája (1) vígjáték (53) viharsziget (1) virgin suicides (1) vizsga (1) vratné lahve (1) wanderlust (1) welles (1) werner (1) western (19) wes anderson (3) whatever works (1) white stripes (1) winters bone (1) woody harrelson (1) x men (1) yellow sea (1) Yongseoneun (1) zajháborítók (1) zenekar látogatása (1) zöld darázs (1) zöld lampas (1) zombieland (1) zombifilm (3) Címkefelhő

Mi lesz veled filmkritika?

2011.09.22. 11:29 | Huber Zoltán | 2 komment

A magyar filmgyártás jelenlegi borús helyzete már többé-kevésbé közismert a szélesebb nézőközönség előtt (főleg azért, mert az utóbbi időben már nem is láthatott új magyar mozit) – az áldatlan állapotokkal összefüggésben azonban alig esik szó a magyar filmkritika lassú agóniájáról, és az ebből fakadó, tragikus következményekről. A baj ráadásul egyre nagyobb és a fényt sem látni az alagút végén: az állami támogatás teljes elvonásával egyre több mérvadó orgánum kényszerül hibernálni magát, és a még vegetáló kevesek is csak ideig-óráig tudják folytatni a lapkiadást. 

Jogosan merülhet fel természetesen a kérdés, a számtalan programismertető, a piaci alapon működő színes magazinok és a rengeteg önkéntesen, hobbiból szerveződő blog korában szükség van-e egyáltalán államilag (is) finanszírozott filmes sajtóra? Nos, a válasz attól függ, elfogadjuk-e azt az alaptézist, hogy a film a magyar kultúra része, és mint ilyen, hasznos művészi és (ezen keresztül) fontos társadalmi értékeket teremt. Ha erre a válaszunk igen, akkor automatikusan azt is valljuk, hogy igenis kellenek az olyan hirdetőktől (gyártóktól és forgalmazóktól) pénzügyileg független, megbízható és erős szakmai hátterű orgánumok, amelyek kifejezetten a mozival, szűkebben pedig filmművészettel foglalkoznak.

 
Óriási tévedés azt gondolni, hogy a filmkritika kizárólagos feladata az adott moziműsor bővebb ismertetése, és annak kinyilatkoztatása, hogy az adott alkotás jó-e vagy éppen messzire elkerülendő. A valódi recenzió szempontjából teljesen lényegtelen az ítélet pozitív vagy negatív iránya: ennél sokkal fontosabbak a végkövetkeztetéseket felépítő érvek és meglátások, hiszen a néző csak ezekkel tudja összemérni a saját filmélményét, elfogadva vagy vitába szállva a cikk írójával. A jó kritika így az író saját élményét adja közre érthető, jól strukturált és védhető formában (ehhez kell a szakmai felkészültség), ezzel pedig állásfoglalásra, a filmről való gondolkodásra készteti a nézőt – ami által nemcsak párbeszéd indulhat a mozi és a közönsége között, de olyan szempontokat és információkat is beazonosít, amelyek relevánsnak bizonyulhatnak az adott film befogadásakor.
 
A filmkritika válsága természetesen nem kizárólagosan magyar jelenség, hanem sajnos világszinten is markánsan tetten érhető. Egyre élesebben kezd elkülönülni egymástól a kizárólag a filmesztéták, kutatók és kapcsolódó tudományterületek beavatottai számára készülő, de a köz számára túlzottan szakmai mélyelemzés – illetve a közönség felé független kritikaként tálalt, de valójában marketing-célból vagy egyszerű önérdekből megírt ismertető vagy bemutató, amely nem elemzi, csak elmeséli a művek kivonatát. A szakadék mélyülése azért is kifejezetten fájó, mert tulajdonképp senki sem jár jól vele: a kritikának csak nagy jóindulattal nevezhető olcsó írások az olvasót csapják be, a filmmel tudományos alapon foglalkozó elit pedig egyre belterjesebbé válik és önmagának írogat, amelynek előbb-utóbb szintén súlyos következményei lehetnek. A film iránt csak hobbiból érdeklődő néző pedig légüres térben marad, hiszen vagy ostobának nézik, vagy lekezelik. Ha nem tudja, melyik orgánumhoz forduljon, visszavonhatatlanul eltéved a kiszámíthatatlan minőségű írások és bejegyzések között, a csalódásért pedig elsősorban a kritikusokat fogja majd okolni.
 
A jól megírt kritikára, a közérthető elemzésre és a mélyebb vizsgálatokra nyilvánvalóan a közönségnek is égető szüksége van, hiszen a virtuális robbanással párhuzamosan egyre nehezebb eligazodni a (mozgó)képek világában. Érdekes paradoxon, hogy a film ma népszerűbb, mint valaha és az internetnek hála mostanság sokkal többen írnak filmelemzéseket, recenziókat és esszéket, mint eddig bármikor – de ezzel egyúttal nehezebbé is válik megtalálni és kiválogatni a valóban fontos alkotásokat, és a releváns, hozzáértő és komoly írásokat. Az egyszeri filmfogyasztó egyszerűen elveszik ebben az információ-halomban, és hiába a sok remek blog, a gyakran nagyszerű rajongói elemzések, a nagy számok törvénye alapján az olvasó elsősorban nem ezekkel fog találkozni. Nem vitás tehát, hogy szükség van-e referencia-pontokra, amelyek segítenek az eligazodásban – de nem úgy, hogy megmondják, mit kell nézni vagy mi szerintük a menő, hanem azzal, hogy a szakmailag kifogástalan recenziók és analíziseken keresztül a filmnyelv értő olvasására is megtanítják a nézőt.
 
A filmnyelvi analfabetizmus nyilvánvaló veszélyeire talán nem is kell külön kitérnem, és rögtön azt is szeretném leszögezni, hogy a színvonalas kritika egyáltalán nem sznob. A sztereotípiákkal ellentétben a filmesztéta nem kizárólag azért van, hogy nézhetetlen művészfilmeket magyarázzon meg a birka-közönségnek, hanem elsősorban azért, hogy feltárja, és ezzel elősegítse a mindennapos mozgóképi élményeink megértését - ezért ugyanúgy kell foglalkoznia a legújabb Almodóvar-filmmel, mint a Való világ ki tudja, hányadik szériájával. Nagy közhely, de mégis gyakran marad figyelmen kívül: ha jó filmet akarunk, első lépésként értő közönségre van szükségünk. A filmes és a néző között pedig a kritika a legrövidebb út. Ha az utóbbit jól csinálják, a néző előbb-utóbb majd rádöbben, mit és miért szeret. Ha legalább alapfokon tudja, hogyan működik a mozi, akkor nem a reklámnak engedelmeskedve, szinte öntudatlan ül be az Amerikai kapitányra, hanem azért, mert pontosan ezt szeretné tenni. Innen pedig már rögtön egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz a szép célhoz, amikor a szerda esti Barátok közt helyett inkább a Tarr Béla-retrospektívre kapcsol a nagyérdemű.
 
Mindez természetesen csak egy távoli, soha el nem jövő utópia – a kezdeti lépéseket azonban mindenképpen meg kell tenni, és ehhez elengedhetetlenül szükség van a komolyabb háttérrel dolgozó filmes szaksajtóra, amely hidat verhet az elméleti és gyakorlati szakma, illetve az érdeklődő közönség közé, és megbízhatóan igazít el mindenkit a mozi és a velük összefüggő jelenségek sűrű erdejében. Szerencsésebb országokban mindez akár még piaci alapon is működhet, a magyar viszonyok azonban speciálisak, ami miatt egyszerűen elengedhetetlen az állami dotáció.
 
Sajnos a mindenkori kormányzatok szemében a kultúra manapság nem igazán kifizetődő, így mit is remélhet a hatalom által sem a kultúra, sem a tudomány részeként el nem ismert, tévesen piaci alapú feladatnak tartott részterület. A filmkritika legnagyobb problémája, hogy az emberek szemében ma már egyet jelent a reklámszerű ismertetőkkel, a hatásvadászatra törekvő televíziós műsorokkal és újságcikkekkel – illetve az olyan ködös és érthetetlen elemzésekkel, amelyeket az olvasók az első bekezdés után félretesznek, mert érzik, hogy nem nekik írták őket. Amíg ez az általános kép él, a politika sem fog másképp gondolkodni. A változáshoz azonban állami támogatásra van szükség...
 
Egy dolgot azonban mindenképpen tisztán kell látniuk a döntéshozóknak: igényes és releváns filmkritika nélkül nem lesz soha jó magyar film, jó magyar film nélkül pedig a társadalom lesz szegényebb és butább, mert a rólunk és nekünk szóló alkotások helyett csak újabb valóságshow-k és bulvárműsorok várnak ránk. A kérdés már csak az, vajon ez nem kényelmesebb-e a mindkori hatalomnak?! A válasz rajtunk áll!

Címkék: kritika magyar film

A bejegyzés trackback címe:

https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/tr973241376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.11.07. 19:50:44

Jó dolgok ezek, amit a filmkritikáról mondasz, szerintem azonban az ilyen (én úgy nevezem) nagykritikának az ideje már lejárt. Vagy pontosabban, visszazáródott abba a palackba, ahová való - egy kevesek által látogatott, eldugott elitkocsma hűtőjébe. Egyrészt, nem nagyon készülnek már olyan filmek, melyet érdemes ilyen mélységben elemezni. Minek? Miért kell verebekre lődözni tarackágyúval? Vagy, ha méretes célpont adódik mégis, akkor annak a néhány nézője úgyis azok, akik az elébb említett kocsma törzsvendégei. Az átlagfilmek mellé kinevelődött ma már az átlagosan tájékozott és átlagosan művelt közönség is, akinek megvan a maga véleménye az átlagos filmekről, és baromira nem fognak végigolvasni egy olyan elemzést, amely egyaránt kitér az adott film társadalomtörténeti hátterére, és a főbb karakterek személyiségrajzának pszichológiai és művészi elemzésére, valamint drámaelméleti boncolgatásra is. Plusz még a látott képekről is szolgál releváns elemzéssel. Nem kell elvenni ettől a nézőtől a ráismerés és a titok megfejtésének örömét, még ha az a titok nem is valami extrém bonyolult ördöglakat rejtélye. A kocsma pedig el tudja tartani magát, kis költségek, kis bevétel kis támogatás elve alapján. Béla amúgy is befejezte, más meg nincs - aki van, annak meg elé a max. két flekk. A mai filmesek (de amúgy a régiek se nagyon) amúgy is leszarják a kommunikációt, ez a oda-vissza beszélgetés növeszti a magyar filmet naggyá-maszlag mindig is csak a Filmkultúra és a Filmvilág szerzői részéről volt fontos igazán.

Huber Zoltán 2011.11.08. 00:15:20

@efes: Abban igazatok adok, hogy a mai -magyar és mondjuk európai- filmesek leszarják a kommunikációt, és tényleg felesleges a magyar filmet világszintűnek várni - de abban talán Te is egyet tudsz érteni, hogy ha már a mi adónkból, nekünk csinálják ezeket, akkor legyen színvonalas, vagy legalább rólunk szóljon. Mégis ki emelje fel ezért a szavát, ha nem a filmkritikus?
A "nagy" kritikával kapcsolatban pedig nem hinném, hogy ez a dolog csak egy szűk kört érdekelne, és azzal meg pláne nem értek egyet, hogy nincsenek már olyan filmek, amelyeket komolyan elemezni lehetne. Itt a blogon gyakran próbálok mélyebben is kivesézni "silány" sikerfilmeket és elárulhatom, ezek a legolvasottabb bejegyzések (nézd meg, az Avatar-cikk kisebb vihart kavart, de a toplista is árulkodó).
Ne a filmet vagy a nézőt tekintsük átlagosnak, az elit alattinak, hanem fordítsuk meg a dolgot! A kritikának igenis meg lehet találnia azt az új nyelvezetet, azt a fajta elemzést, amely az "átlagos" filmre vonatkozik és az "átlagos" nézőt érdekli - ez nem egyenlő a silány elemzéssel, a hatásvadászattal. Nem, nem a felfedezés örömét akarnám elvenni, hanem éppen ezt elősegíteni. Vitát lehet indítani, nézőpontokat fel lehet villantani - ez bejön a kocsmán kívül is, én biztos vagyok benne. A két flekkel, az ajánlóval és reklámmal pontosan az a baj, hogy a felfedezés, az inger csíráját is kiöli a nézőből, és ha valóban ez lesz a filmkritikából, akkor talán hagyjuk is a filmgyártás a francba...Hollywood úgyis jobban csinálja, marketing alapon, minek máshonnan film, és minket újságírás, elég majd megvenni a profi marketing anyagot.
Igen, Tarr Béla analízist írni 3 oldalon keresztül...valóban mehet az általad vázolt hűtőbe...de ebből nem feltétlenül következik az, hogy az igényes kritikának is mennie kell. Igenis elemezhetünk mélyebben átlagos filmet az átlagos nézőnek, ez pedig kultúrális feladat, amely nem piaci alapon működik. Ha mindent hagynánk, hogy tartsa el magát, akkor itt bizony durva dolgok maradnának...
süti beállítások módosítása