Hitchcock már akkor high-concept mentén dolgozott, amikor ez a kifejezés még nem is létezett. A tömegfilm valaha élt legnagyobb óriása egyszerre tudott személyes, politikus és népszerű maradni, és még egy igen magas minőségi szintet is meg tudott ugrani. Az 1944-es Mentőcsónak érdekes darabja a legendás életműnek, hiszen kifejezett propaganda-célokkal, a nácik elleni összefogás jegyében készült, mégis érezhető rajta Hitchcock filmezés iránti rajongása, illetve a védjegyszerű rendezői modor is. A brit direktor a művel rögtön két legyet ütött egy csapásra: mivel a történet teljes egészében egy tengeren hánykódó mentőcsónakban játszódik, így Hitchcock eljátszadozhatott a beállításokkal, a vágásokkal, azaz magával a technikai megvalósítással, miközben a kimentett német kapitány, és a demokratikusan önszerveződő angolszász hajótöröttek drámája lehetőséget biztosított a hazafias szólamok számára is. Bár a Mentőcsónak hozza a Hitchcock által képviselt színvonalat, sajnos messze elmarad a legjobb műveitől: a világháborús kontextusból kiragadva, a mai néző számára a film igen hatásvadásznak, kimódoltnak és kiszámíthatónak tűnhet. Az alapötlet és a kivitelezés talán megérdemelne egy értő, tiszeletteljes újrafeldolgozást és továbbgondolást. Steinbeck párbeszédei, illetve az amputálás hideglelős jelenete azonban tényleg hibátlan!
Mentőcsónak (1944) - Villámkritika
2012.07.06. 13:05 | Huber Zoltán | 3 komment
Címkék: rövid
A bejegyzés trackback címe:
https://kinetograf.blog.hu/api/trackback/id/4548309
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Beyonder 2013.11.10. 13:00:29
Mai szemmel azért az amputálós jelenet elég szemérmes. :)
Amúgy nemrég láttam először a filmet, és ledöbbentem, hogy John Hodiaknak milyen elképesztő karizmája volt. Nem tudom, volt-e bárki is a mozi történetében, aki az "állatias férfiasságot" (ezt most dicséretnek szánom) jobban megtestesítette volna nála. Nagy karriert befuthatott volna, ha nem hal meg olyan korán. :(
Amúgy nemrég láttam először a filmet, és ledöbbentem, hogy John Hodiaknak milyen elképesztő karizmája volt. Nem tudom, volt-e bárki is a mozi történetében, aki az "állatias férfiasságot" (ezt most dicséretnek szánom) jobban megtestesítette volna nála. Nagy karriert befuthatott volna, ha nem hal meg olyan korán. :(
Huber Zoltán 2013.11.10. 13:59:08
@Beyonder: Az amputálós jelenet nem azért jó, mert mindent mutatnak, hanem Hitch mesterien megágyaz neki :)
John Hodiak előtt tényleg nagy karrier állt. A karizmája engem valahol Sean Penn kisugárzására emlékeztet...
John Hodiak előtt tényleg nagy karrier állt. A karizmája engem valahol Sean Penn kisugárzására emlékeztet...
Error Flynn 2014.08.04. 22:20:12
Érdekes film. Először láttam a sci-fi remake-t, így egészen más elvárásokkal ültem neki. Nekem kb: ugyanolyan esetlen és erőltetett volt, mint a Spellbound. Egy feszült thrillert vártam, de egy parabolisztikus jellegű, nyögvenyelős filmet kaptam. Ebben a műfajban pedig vannak a Lifeboatnál sokkal jobb filmek is.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal