A harmincas éveket szokás gyakran Hollywood aranykorának is nevezni, hiszen az álomgyár egyértelműen uralta a hangosfilmre való átállást, és az egyre grandiózusabb produkcióival szó szerint leigázta a világ mozijait. A szabályrendszernek megfelelően olyan műveket választottam, melyek egyrészt összegzik a legfontosabb műfajokat és trendeket, másrészt jól érzékeltetik azokat a hangulatokat és történet-típusokat, melyek lekötötték a kor közönségének figyelmét. Szirup és társadalomkritika, vihar előtti csend és naiv optimizmus...íme a lista:
Ez történt egy éjszaka (1934) - Frank Capra a korszak meghatározó rendezője rendületlenül dicsőítette az amerikai álmot, illetve az azt megvalósító átlagos kispolgárt. E korai vígjátéka már tartalmaz valamit a későbbi alkotói kézjegyekből, ám még mentes a túlzott pátosztól. Biztos kézzel levezényelt, feszes film és egy remeklő Clark Gable.
Modern idők (1936) - Chaplin zseni. Bár e filmje tulajdonképp még néma (csak zörejek és zene van), mégis a valaha készült egyik legerősebb komédiáról + a maró nagyvállalati kritika sajnos még ma is aktuális. Multinál senyvedőknek egyenesen kötelező!
Mocskos arcú angyalok (1938) - A harmincas évek a világválságról szóltak, a nagy vízen túl a bűnözési hullámmal a mozit is gyorsan elárasztották a gengszterek. A mai bűnfilmek egyenesen ide nyúlnak vissza...ez a Kertész-opusz a legendás Cagney-vel talán az egyik legtipikusabb tanmese, de ma is remekül működik.
Párducbébi (1938) - A romantikus komédiákat sem mostanság találták fel. Howard Hawks rendező a zsáner egyik legnagyobb mestere, és Katharine Hepburn talpraesett nőfigurái is alapvetően meghatározták a műfaj arculatát. Bár a társadalmi környezet mára kissé mosolyogtató, a szimpatikus pár egymásra találása akkor is, most is ugyanolyan receptek szerint zajlott - csak régen még művészek és nem iparosok forgattak ilyesmit.
Elfújta a szél (1939) - Hollywood aranykorának legnagyobb dobása, az igazi Technicolor-látványosság, 100% eposz és szenvedély. A korszellem tökéletes manifesztációja, a boldog békeidők utolsó pillanata. Aki nem látta, nem értheti a kasszasikerek filozófiáját.
Amiről még muszáj beszélni:
King Kong (1933) - A trükkök és mozi mitikus egymásra találása.
Kacsaleves (Duck Soup) (1933) - A Marx-fivérek nélkül nem teljes a popkultúra!
Frankenstein menyasszonya (1935) - Whale szörny-horrorjai ikonikusak, ez pedig közöttük is a legjobb.
+ a személyes kedvenc:
A nagy ábránd (1937) - Pacifizmus, emberség, lehengerlő mesterségbeli tudás. Renoir műve örök és érik, mint a bor!