Nem tudom, hányan tudják, de Hannibal Lecter már jóval a Bárányok hallgatnak előtt feltűnt a filmvásznon, mégpedig az 1986-os, Manhunter címen futó korai Michael Mann-filmben. A történet a Vörös sárkány című regény mára szinte teljesen elfeledett adaptációja, ennek oka természetesen a későbbi Lecter-filmek hatalmas sikere, ezt a történetet is újraforgatták 2002-ben Anthony Hopkinks és Edward Norton főszereplésével.
A sztori tehát sokaknak lehet ismerős, Mann rendezése azonban máshová helyezi a hangsúlyokat. Dr. Lecter ekkor még természetesen nem sztár, a film tehát csak említi, de távolról sem róla szól. Annál inkább a nyomozóról, Will Grahamről és az ő belső félelmeiről, hisz FBI-ügynökünk túl jól érti a sorozatgyilkosok perverz lelki világát, szinte át tudja élni gondolataikat, ami elősegíti ugyan a nyomozást - de az ő ép elméjét könnyen tönkreteheti. Aki ismeri Mann későbbi műveit, ráismerhet arra a markáns problematikára, ami szinte mindig jellemzi a rendezőt; a Szemtől szemben, a Collateral vagy épp a legutóbbi Public Enemies is ezt járja körül - a jó és a rossz ugyanazon érem két oldala, néha nem is egyszerű dönteni a két oldal között, félelmetes a határok átjárhatósága...
Mintha Mann magáról forgatná filmjeit, hisz benne is kettősség lakik. Érezhető egyrészt a törekvés markáns szerzői látásmódú filmek létrehozására, de ezt végül mindig telivér tömegfilmekbe oltja. Behódolás vagy ellenállás? Mann megtalálta az egyensúlyt, az egyik legokosabb tömegfilmkészítő lett...pici művészkedés és sok popcorn, tuti sikerrecept.